Mijn vriendin en ik zijn niet getrouwd en wonen niet wettelijk samen. In 2009 hebben wij zonnepanelen geplaatst. 10 procent van de rekening werd betaald van onze gemeenschappelijke rekening. De overige 90 procent werd betaald van de rekening van mijn vriendin, omdat dat toen administratief het eenvoudigst was. Op onze beide belastingsbrieven hebben wij netjes de prijs van de zonnepanelen ingevuld en ons respectieve aandeel in de woning (elk 50 procent).
Nu doet de belastingsadministratie plots moeilijk en blijkt dat in mijn geval "voor uitgaven van energiebesparende uitgaven (enkel) het bedrag in aanmerking (komt) dat via de gemeenschappelijke rekening betaald werd", en dan nog gehalveerd, cf. mijn aandeel in de woning van 50 procent. Mijn vriendin heeft nog geen bericht van wijziging van aangifte ontvangen, maar vermoedelijk geldt ook voor haar dat zij slechts de helft van de 90 procent die van haar rekening betaald werd, mag inbrengen. We mislopen met andere woorden 45 procent van ons belastingsvoordeel.
De plaatselijke belastingscontroleur zit zelf ook zeer verveeld met deze richtlijn en heeft ons geadviseerd om bij de bank te proberen om de rekening van mijn vriendin op onze beide namen te laten zetten. De bank laat dit echter niet toe.
In mijn speurtocht naar meer informatie heb ik nergens een koninklijk besluit gevonden dat stelt dat partners energiebesparende uitgaven moeten betalen van een gemeenschappelijke rekening. In 2009 heeft ook niemand ons daarvan op de hoogte gesteld, terwijl we onze zonnepanelen gekocht hebben met een groepsaankoop van de gemeente, na een uitgebreide infoavond. Het was een kleine moeite geweest om onze panelen te betalen van onze gemeenschappelijke rekening, hadden we geweten wat we nu weten.
Wij vinden deze regel absurd en zelfs fundamenteel oneerlijk en zijn dan ook van plan om schriftelijk bezwaar aan te tekenen. Vandaar enkele vragen:
- Waar staat in de wet dat energiebesparende uitgaven betaald moeten worden van een gemeenschappelijke rekening?
- Hoe kunnen we juridisch waterdicht aantonen dat zowel mijn vriendin als ik akkoord gaan dat een deel van onze uitgaven betaald zijn van haar rekening?
- Waar kunnen wij terecht om eventueel officieel beroep aan te tekenen tegen deze beslissing?
Alvast van harte bedankt voor een reactie. Fantastisch forum, trouwens!
Vriendelijke groeten