doorzoeken van andermans vuilniszak

hypoliet
Topic Starter

doorzoeken van andermans vuilniszak

#1 , 20 aug 2012 00:20

Hello,
Kan iemand mij zeggen als het wettelijk kan dat iemand, een vuilniszak die in de afvalkelder staat in afwachting van ophaling, van een buur doorzoekt?
Dank voor een antwoord,
Hypoliet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa

#2 , 20 aug 2012 08:20

Totaal onwettelijk!

eylis

#3 , 20 aug 2012 08:43

Als de zak op de openbare weg staat, kan/mag gelijk wie wél in de zak kijken, dacht ik. Je hebt dan afstand gedaan van de goederen in die zak en er staat ook geen naam op de zak. zo'n eenmalige kijksessie in een zak is ook geen overlast. Het is natuurlijk iets anders als iemand elke week de zakken doorzoekt. Dan kan je spreken van hinder en zelfs belaging (herhaaldelijk handelingen stellen die als doel hebben de geviseerde persoon overstuur te maken) Maar in geval van een éénmalige kijk in de zak moet De "speurneus" de zak ook goed sluiten en niets morsen op de openbare weg; Dan is dat weer sluikstorting.

Als de zak in de afvalkelder staat en de "speurneus" woont ook in dat pand (appartementsblok) kan hij/zij techisch gezien ook in de zak. Er staat immers geen naam op en hij mag zich op die locatie bevinden.
Woont de speurneus niet in het pand, kan je hem/haar wel aanklagen voor huisvredebreuk: het onrechtmatig betreden van een pand. De zak zelf kan je moeilijk nog eigendom heten, niemand weet welke zak van wie is....

Reclame

bartvdv

#4 , 20 aug 2012 09:18

(Ik denk dat die dan eigendom wordt van de huisvuilmaatschappij, net zoals glas dat je buitenzet voor ophaling; zie je nog een fles met statiegeld en neem je die eruit, dan is dat diefstal.)

Turaki

#5 , 20 aug 2012 09:23

Ik dacht dat de zak eigendom bleef van degene die hem (reglementair, anders is dit sluikstorten) buitenzet tot de afvalmaatschappij hem komt ophalen. Deze doorzoeken komt dan neer op een schending van de privacy (behalve bij sluikstorten door bevoegde ambtenaren, dan is dit een sporenonderzoek).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2012 09:36

Het buitenzetten van de vuilzak wil zeggen dat de 'eigenaar' afstand doet van de goederen.
Res nullius: in principe behoort het niemand meer toe.
Maar het is verboden ( in de meeste gemeenten) op vuilzakken die op straat zijn gezet te doorzoeken daar de vuilzakken (in principe) toebehoren aan de gemeente.
Zodoende moet men er uit en eraf blijven.
reglement Antwerpen :
Artikel 15.- Het is verboden de vuilniszakken of huisvuilcontainers te doorzoeken, om te
gooien of te ledigen. Enkel personen aangeduid door de stad mogen de vuilniszakken of
huisvuilcontainers doorzoeken. Het aangeboden huisvuil mag alleen worden ingezameld
door de aangestelden van de stad. De burgemeester kan hierop uitzonderingen voorzien.

eylis

#7 , 20 aug 2012 09:52

dat is wat ik ook dacht.
en wat het doorzoeken van vuilniszakken betreft: het reglement verschilt nogal van gemeente tot gemeente: Dwz: in sommige gemeentes is men heel duidelijk (cfr Antwerpen) en in sommige wordt er niets over gezegd. Zeker in wallonie is het nogal vaag.
en vooraleer iemand een klacht kan indienen tegen een persoon: " x hjeeft mijn vuilniszakken doorzocht" hoe ga je dat bewijzen? -> er is een yoghurtpotje verdwenen uit mijn zak van vorige dinsdag.. :mrgreen: .

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”