Erven van schoonouders

jvts
Topic Starter

Erven van schoonouders

#1 , 02 sep 2012 11:23

Ik ben getrouwd zonder huwelijkscontract.
Indien ik overlijd voor mijn ouders, kan mijn vrouw mijn erfdeel erven van mijn ouders die ook geen huwelijkscontract hebben en ook geen testament ?
Ik heb 1 broer die een kind heeft.
Mijn vrouw heeft ook een kind uit een vorig huwelijk dat volledig ten hare laste is.
Wij hebben geen kinderen tezamen.
Wat kan ik doen dat mijn vrouw mijn erfdeel krijgt bij overlijden van mijn ouders indien ik zou overlijden voor mijn ouders.
Graag een antwoord en eventueel advies wat betreft voordelige successierechten in mijn geval.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 sep 2012 11:39

Uw echtgenote , en ook haar kind , is juridisch gezien een vreemde voor uw ouders. Zij erft niet van hen indien jij voor hen overlijdt. Zij zou enkel van hen kunnen erven indien uw ouders dan een testament maken ten gunste van haar. De successierechten zijn evenwel duur : 45-65 %. Informeer u zelf ook voldoende wat betreft uw eigen nalatenschap. De kans is groot dat uw vrouw ook van u niet veel zou erven. Zonder testament gaan uw eigen goederen immers ook naar uw ouders en/of broer. Zij krijgt alleen de goederen die in de gemeenschap zitten.
Laatst gewijzigd door wanton op 02 sep 2012 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 sep 2012 20:08

"Wat kan ik doen dat mijn vrouw mijn erfdeel krijgt bij overlijden van mijn ouders indien ik zou overlijden voor mijn ouders.[/b]"

Uzelf kunt daar niets aan doen. Enkel uw ouders via testament.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”