Recent is mijn moeder overleden waarvoor we een notaris contacteerden ivm met erfkeuzes, vnl aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving (omdat we te weten zijn gekomen dat ze een lening had bij citybank die loopt tot 2017 en niet weten of er nog een levensverzekering was etc)
We zitten in de knoop over activa en passiva
De uitleg die we kregen van notaris voor aanvaarden nalatenschap onder voorrecht v boedelbeschrijving was:
Dit houdt in dat U wel bereid bent het actief te aanvaarden, om daarna aan de hand van het actief alle passief te betalen, doch dat U niet met eigen middelen kan gehouden worden tot het betalen van de mogelijke schulden van de nalatenschap.
Kortom, indien het passief groter is dan het actief sluit de nalatenschap deficitair, juist zoals een faillissement. U bent niet gehouden tot de schulden en de schuldeisers dienen het verlies te nemen.
Er moet dan een notariële boedelbeschrijving gemaakt worden.
Onder activa vernoemde ze oa. de inboedel van het ouderlijk huis waarop mijn moeder klein vruchtgebruik had.
Nu is er door mijn ouders (in het kader van een echtscheiding) eind jaren '90 een schenking gedaan waarbij het handelspand naar mijn broer ging en het ouderlijk huis naar mij (regeling naakte eigenaar/ (klein) vruchtgebruik). Toen werd mij gezegd dat de inboedel bij het huis gerekend werd. Ik vind dat nergens letterlijk terug in de akte (er is ook geen boedelbeschrijving gedaan), maar meedere mensen hebben mij dat bevestigd. Er werd ook een akte van deling opgesteld waardoor de onverdeelheid tussen mijn broer en mij weggewerkt werd. Klopt het dat de inboedel bij de schenking hoort?
Wat geldt hier nu eigenlijk: inboedel hoort bij ouderlijk huis net omwille van de schenking of inboedel hoort onder activa igv aanvaarden nalatenschap onder voorrecht v boedelbeschrijving?
Nog een ander vraag: klopt het dat als wij de nalatenschap aanvaarden onder voorrecht v boedelbeschrijving ( en de inboedel zou gebruikt worden om haar schulden aan te zuiveren), dat onze (minderjarige) kinderen, nonkels en tante, neven en nichten, ... geen erfkeuze meer moeten maken en dat het bij ons (= mij) stopt, in tegenstelling tot bij verwerping van nalatenschap?
Groeten, Ann