#9 , 11 sep 2012 14:35
Bedankt, Wanton, voor je heldere kijk op deze moeilijke situatie.
Gisterenavond heeft het hier even gestormd. Overmorgen zou het verliefde koppel naar een notaris gaan, maar we zullen moeten thuis blijven.
Om een terugkeerbeding te laten noteren, vrees ik dat dit niet gaat: de vriend heeft zo goed als NIETS. Mijn dochter zegt ook wanneer hij het appartement verkoopt, hij een verlies maakt van 20.000 €. De eerste koper van het appartement heeft zondag afgehaakt. Deze kon geen lening krijgen omdat hij geen vast werk had.
Ik heb hier op geantwoord: ik wil ook wel 20.000 € verlies maken om in de plaats 195.000 € in de plaats te krijgen. Voor de rest zei ze me dat ze haar vriend wel als mede-eigenaar moest maken omdat ze het zeer jonge huis (gebouwd 2005) niet op eigen houtje in stand kan houden door mogelijke renovatie naar de toekomst toe, veranda bijbouwen, nieuwe gasketel, ... Ik noem dit persoonlijk grote zever met een nettoloon van 3.200 €! Ik heb haar al voorgesteld dat we haar nog extra zouden steunen indien ze het huis voor zichzelf in volle eigendom zou nemen. Op dat ogenblik was ze bljkbaar selectief doof.
Ook over het beding van aanwas heb ik haar aangesproken. Ze zei me dat alle jonge mensen het beding van aanwas lieten noteren.
Voor de rest sprak ze over de situatie van haar toekomstige schoonouders. De vriend en zijn zus zouden de naakte eigendom van het oudershuis krijgen wanneer het huis volledig is afbetaald. Ik versta hier onder: je krijgt het bedrag op rekening, maar het vruchtgebruik gaat naar de ouders. Dus het is "iets" en het is "niets". Nu weet ik niet hoe dat in Nederland precies tewerk gaat.
Flink boos ben ik dus geworden gisterenavond. Zelfs mijn partner, die nog steeds ziek is, zag er toen verschrikkelijk ziek uit toen ik de discussie uitlokte.
Laatst gewijzigd door
Creatief op 11 sep 2012 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.