erfrecht

fd117860
Topic Starter

erfrecht

#1 , 11 sep 2012 21:25

Ik ben weduwe en heb mijn vermogen zelf en alleen opgebouwd ik heb twee kinderen en twee kleinkinderen nu had ik graag geweten of ik alle vier de kinderen een gelijk deel van de erfenis kan nalaten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 sep 2012 21:41

In uw testament kunt u maximum 1/3 van de nalatenschap aan de twee kleinkinderen geven. Uw kinderen zullen dan elk 1/3 krijgen, de kleinkinderen elk 1/6.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 13 sep 2012 08:20

Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan bij testament alle vier de kinderen buiten erfdeel een gelijk deel van de erfenis nalaten,doch uw twee kinderen KUNNEN inkorting vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

fd117860
Topic Starter

#4 , 13 sep 2012 09:23

Inkorting wat wil dat zeggen?

wanton

#5 , 13 sep 2012 10:16

Uw beide kinderen hebben volgens de wet recht op 1/3 van uw erfenis. Indien u volgens testament hen minder geeft , kunnen zij inkorting vragen. Dat wil zeggen dat de andere erfgenamen minder zullen krijgen totdat de kinderen - reservataire erfgenamen - hun wettelijk deel gekregen hebben. Indien de kinderen echter afzien van die eis ( zij moeten dat niet doen!) , kan u elke erfgenaam evenveel geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

fd117860
Topic Starter

#6 , 13 sep 2012 17:46

hartelijk dank voor de informatie nu weet ik al heel wat meer.
Groetjes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”