ambtshalve ontheffing personen ten laste

taxman1969
Topic Starter

ambtshalve ontheffing personen ten laste

#1 , 14 sep 2012 09:47

Ik worstel momenteel met een dilemma of ik een ambtshalve ontheffing zou vragen of niet.
Bij het invullen van mijn belastingsaangifte dit jaar kwam ik tot de vaststelling dat een inwonende ouder als 'persoon ten laste' kan worden aangerekend(aparte post belastingsbrief).
Noch ikzelf noch mijn boekhouder hebben dit opgemerkt de voorgaande jaren(ouder is inwonend sinds 8 jaar).
Ik heb ook een bijberoep waar ik eigenlijk de laatste jaren eerder 'verlies' heb gemaakt, waardoor ik steeds een terugbetaling kreeg. Dit is vooral te wijten aan vaste kosten zoals auto/telefoon/... en de kleine winstmarge op de producten die ik verkoop.

Voor aj2010 en aj2011 is er geen probleem aangezien dit rechtgezet kan worden. Voor de andere aj moet ik echter een ambtshalve ontheffing vragen.

Gaat men door die ambtshalve ontheffing dan niet alles uitspitten wat mijn bijberoep betreft ???
Ik twijfel alhoewel langs de andere kant heb ik hierop recht. Ik was niet op de hoogte van de reglementering betreffende inwonende ouders en mijn boekhouder heeft hierover nooit geen vragen gesteld....

Volgens mijn boekhouder heb ik weinig kans op slagen.....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisss

#2 , 14 sep 2012 14:01

Ambtshalve ontheffing kan alleen verleend worden in geval van aangetoonde vergissing in feite of vergissing in rechte bij het invullen van de aangifte. Nalatigheid of onwetendheid nopens de mogelijkheid om personen ten laste aan te geven is geen vergissing in feite of in rechte. Dit had moeten rechtgezet worden binnen de gewone bezwaartermijn van 6 maanden.

j.demoor

#3 , 16 sep 2012 08:52

“Artikel 132 Het bedrag dat krachtens artikel 131 wordt vrijgesteld, wordt verhoogd met de volgende toeslagen voor personen ten laste:...7° voor elke persoon ten laste die is bedoeld in artikel 136, 2° en 3°, en die de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt: 2.790 EUR (basisbedrag 1.740 EUR). Artikel 136 Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.890 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:...2° hun ascendenten...Artikel 376...§ 3. De directeur der belastingen of de door hem gedelegeerde ambtenaar verleent ook ambtshalve ontheffing:...2° van de verminderingen voortvloeiend uit de toepassing van de artikelen...131 tot 135...voor zover het tot die verminderingen aanleiding gevend feit door de administratie werd vastgesteld of door de belastingschuldige of door zijn echtgenoot op wiens goederen de aanslag wordt ingevorderd, aan de administratie werd bekendgemaakt binnen vijf jaar vanaf 1 januari van het aanslagjaar waartoe de belasting behoort waarop die verminderingen moeten worden verleend.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen,aj. 2012).

‘Noch ikzelf noch mijn boekhouder hebben dit opgemerkt de voorgaande jaren(ouder is inwonend sinds 8 jaar)’

U kan dus aan de directeur ambtshalve ontheffing vragen indien aan voornoemd art.376,§3,2° voldaan is. Die vraag is geen reden om alles uit te spitten wat UW bijberoep betreft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

gebruiker

#4 , 19 sep 2012 15:24

Ambtshalve ontheffing kan alleen verleend worden in geval van aangetoonde vergissing in feite of vergissing in rechte bij het invullen van de aangifte. Nalatigheid of onwetendheid nopens de mogelijkheid om personen ten laste aan te geven is geen vergissing in feite of in rechte. Dit had moeten rechtgezet worden binnen de gewone bezwaartermijn van 6 maanden.
Behoudens als er een ambthalve ontheffing gevraagd wordt omdat bij de vorige aangiftes 'vergeten werd in vak ... één persoon ten laste te vermelden'.

De vergissing maken van een persoon niet als ten laste op te nemen in de aangifte is geen nalatigheid noch onwetendheid, doch een 'materiële vergissing'.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”