In dat geval moet er toch een beheerder worden aangesteld?Je moeder is "dement"!
Een goede notaris waakt erover of de schenkende ouder nog gezond van geest is. Hij zal een attest van de huisarts vragen. In principe kan je moeder niet meer verkopen, noch schenken.
Deze info heb ik ook ontvangen. Toestemming vragen aan de vrederechter zou maar een formaliteit zijn; en gezien de notaris verkoop toestaat zelfs overbodig.In dat geval moet er toch een beheerder worden aangesteld?Je moeder is "dement"!
Een goede notaris waakt erover of de schenkende ouder nog gezond van geest is. Hij zal een attest van de huisarts vragen. In principe kan je moeder niet meer verkopen, noch schenken.
En die beheerder kan dan, mits toestemming van een vrederechter, weldegelijk tot verkoop overgaan.
Alvast zo is het toch gebeurd bij een vriend van me.
hoe verklaar je dan dat een vriend van me het appartement (volledig eigendom van demente moeder) heeft verkocht, mèt hulp en toezicht van de vrederechter?Die toestemming is geen formaliteit! De vrederechter beschermt de demente bejaarde.
Aangezien je moeder dement is, kan ze niets meer verkopen en niets meer schenken.
ik zou denken dat de vruchtgebruiker zijn/haar vruchtgebruik afkoopt van alle naakte eigenaars, ieder voor hun gedeelte.Deze info heb ik ook ontvangen. Toestemming vragen aan de vrederechter zou maar een formaliteit zijn; en gezien de notaris verkoop toestaat zelfs overbodig.In dat geval moet er toch een beheerder worden aangesteld?Je moeder is "dement"!
En die beheerder kan dan, mits toestemming van een vrederechter, weldegelijk tot verkoop overgaan.
Alvast zo is het toch gebeurd bij een vriend van me.
Maar hoe zit het met de afkoop van het vruchtgebruik: moet ik alleen afkopen, of mijn zussen mee?
Moeder bezit 20/32 in volle eigendom. Blijft 12/32 over, die heeft de moeder in vruchtgebruik, de kinderen in naakte eigendom (dus: elk kind 3/32). Ik heb duidelijk aangegeven dat elk kind 3/32 in naakte eigendom bezit. 20 VE, 12 VG, 12 NE: 32/32. Klopt volledig.in de logica van vruchtgebruiker zou ik de notaris kunnen volgen dat indien de demente moeder énkel het vruchtgebruik heeft over de woning én de naakte eigenaars de zussen zijn: de verkoop inderdaad kan gebeuren: immers er is géén eigendom meer te verkopen: die heb je al. Het is enkel het afkopen van het vruchtgebruik. Maar je moeder is nog voor zowat 2/3e eigenaar. Dat is niet niks. Heb je dat met zoveel woorden aan die notarissen verteld?
Overigens je uitleg klopt (denk ik) niet helemaal: je moeder "bezit" een 12/32 in vruchtgebruik? die zin klopt niet echt: Ofwel heeft ze het in vruchtgebruik en bezit iemand anders (jullie?) dit deel in naakte eigendom. en ze is volle eigenaar van 20/32ste
En wat nog vreemder is: als ik alle delen optel kom ik aan 35/32.. drie teveel?