motor, tankkaart en belastingbrief

spurnd
Topic Starter

motor, tankkaart en belastingbrief

#1 , 05 okt 2012 12:08

Beste

Ik gebruik mijn motor voor woon-werk verkeer en kan dus al mijn kosten inbrengen op mijn belastingbrief(aankoop motor, onderhoud, verzekering, kledij, benzine, etc...). Nu kan ik kiezen tussen 2 formules: ofwel geef ik mijn werkelijke uitgaven in, ofwel kies ik voor een forfaitair bedrag per kilometer. Ik heb altijd mijn werkelijke uitgaven ingegeven omdat dat voordeliger uit kwam voor mij.

Nu heb ik van mijn werkgever de mogelijkheid gekregen om een tankkaart te krijgen voor mijn benzine te bekostigen. Nu vraag ik mij af welke gevolgen dat dit heeft voor mijn belastingaangifte? mijn werkelijke kosten zijn lager aangezien de benzine niet meer betaald is door mij. Mag ik nu toch nog kiezen om het forfaitair bedrag per kilometer in te geven op mijn belastingbrief voor mijn overige kosten(aankoop motor, onderhoud, verzekering, kledij)?

Bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 okt 2012 08:45

“Art.51.Met betrekking tot...worden de beroepskosten...bij gebrek aan bewijzen forfaitair bepaald op percentages van het brutobedrag van die inkomsten...“(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Via Tax-Calc = http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do" onclick="window.open(this.href);return false; kan u uw belasting met forfaitaire beroepskosten simuleren en daarna deze met bewezen kosten.

Door uw kosten niet te bewijzen kiest u voor de forfaitaire beroepskosten. Gedeeltelijk forfaitair en het overige bewijzen kan niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

spurnd
Topic Starter

#3 , 11 okt 2012 20:11

bedankt voor uw antwoord. Echter denk ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn vraagstelling.

Mag ik al mijn kosten buiten de brandstofkosten(aangezien ik die met tankkaart betaal) ingeven via het forfaitair bedrag?

bedankt voor uw hulp

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”