omgangsregeling van rechtbank omkeerbaar??

wendyke
Topic Starter

omgangsregeling van rechtbank omkeerbaar??

#1 , 27 okt 2012 23:48

Hallo ,

Ben reeds 6 jaar gescheiden en tijdens de scheiding zijn er omgangspapieren opgemaakt ivm onze dochter. Nu wil mijn ex gaan voor co ouderschap. We zijn ondertussen beiden hertrouwd en ik heb nog 3 kinderen gekregen met mijn man dus we vormen nu een hecht gezinnetje. Kan mijn ex het vonnis van de rechtbank laten herzien en alsnog gaan voor co ouderschap en mijn huidig gezin helemaal overhoop gooien of moet daar wel een hele goede reden voor zijn?
De huidige reden is dat ons kind eens in de 2 weken een weekend gaat en gedeeld tijdens de vakantie.

Bedankt voor de spoedige reaktie

Wendy

Een heeeeel bezorgde moeder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wendyke
Topic Starter

#2 , 28 okt 2012 12:11

Niemand die enige raad weet ?????

eylis

#3 , 28 okt 2012 19:37

wendy; co-ouderschap hebben jullie sowieso al: dat is het wettelijk gedeeld ouderschap. Je bedoelt natuurlijk verblijfsco-ouderschap. en ja, de papa heeft wettelijk evenveel recht als jij om jullie kind op te voeden en er een ouderrelatie me op te bouwen zoals jij dat nu doet.
Concreet kan hij de zaak weer aanvatten voor de jeugdrechter en die zal moeten onderzoeken of er een reden is om het niet toe te staan. En dat moet al een hele goeie zijn: te grote afstand tussen school en beide ouders, te jonge leeftijd kinderen, etc.
Maar als die reden er niet is kan de rechter het eigenlijk niet weigeren.
O ja, een belangrijk detail; rechters apprecieren het niet als de andere ouder (degene die het verblijfsco-ouderschap weigert) dit bearegumenteert met: hij kan niet voor ons kind zorgen, hij heeft dat vroeger nooit gedaan, hij heeft zich nooit met haar huiswerk beziggehouden etc... Dat ruikt naar zwartmakerij en is eigenlijk géén argument ten gronde. Immers:
Wat vroeger is is vroeger en ook gescheiden "klassieke" vaders leren ook wel "vaderen" op den duur.
Probeer te wennen aan het feit dat de papa dit kan én mag vragen. De papa heeft zijn leven nu ook weer opgenomen (ik begrijp dat hij ook een vaste stabiele relatie heeft nu, is het een logisch gevolg dat hij ook een gezin wil vormen met zijn kinderen.
Vandaar dat de wetgeving sinds 2005 geevolueerd is: mamma's zijn niet meer de enige ouders die voltijds kinderen (kunnen) opvoeden. De papa's willen en kunnen en mogen dat nu ook. Projecteer je scheidingsangst niet op je kind, praat eens met een andere mama die in verblijfsco-ouderschap haar kinderen opvoedt en denk er aan:...ook de papa wil het beste voor jullie kind én jullie kind heeft ook recht opgevoed worden door jullie beiden.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 29 okt 2012 16:29

Wendyke, mss moet het wat cru worden gesteld zodat het duidelijker overkomt.

Stel: U weigert een gelijke verblijfsregeling voor jullie dochter, en de rechtbank zou u daarin volgen.

Maar wat indien u voortijdig komt te overlijden?
Moeilijk voor te stellen, maar doe een poging om u op dat moment in de plaats te stellen van
zowel de vader, als in de plaats van jullie dochter, en te bedenken hoe het verder zou moeten...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”