In 2005 is moeder overleden. Ze was al 40 jaar weduwe. Naar nu blijkt geen testament en geen geldig codicil. Wel is een kopie van codicil aanwezig. Origineel is niet vindbaar of waarschijnlijk door moeder ingetrokken. De andere erfgenaam wil de kopie als origineel beschouwen. Heeft daarbij advocaat in de arm genomen. Bij het benaderen van een notaris door mij, aangegeven dat zij moest optreden als boedelnotaris. De notaris vond het ook niet nodig een verklaring van erfrecht op te maken. Ik kon gewoon de financien blijven doen. Nu stelt de andere erfgenaam als eis dat de notaris als boedelnotaris optreedt!!. Ik moet alle rekeningen overdragen aan de notaris. Het geld komt dan op een lage renterekening te staan terwijl het nu op een veel hogere rekening staat. Ook wil de andere partij bij de orde van notarissen laten uitzoeken of het kopie codicil rechtsgeldig is. Een bedrag staat in bewaring bij een andere notaris. Als ik niet akkoord ga stapt ze naar de rechter.
Voorgesteld om het vermogen te verdelen en de sieraden en onroerend goed te laten taxeren waarna verdere verdeling kan plaatsvinden. Andere partij wijst dit stelselmatig af. Successierechten zijn inmiddels betaald.
Vragen: Ben ik verplicht akkoord te gaan met het afgeven van een volmacht voor het beheren van de rekeningen door de notaris, Moet dan ook niet het geld van de andere notaris daarbij worden betrokken. Kan ik eisen dat eerst duidelijk wordt of het codicil rechtsgeldig is alvorens akkoord te gaan met de boedelnotaris. Kan ik om een voorschot vragen op de erfenis welke bestaat uit vermogen, sieraden en onroerend goed.
Graag jullie reaktie.