verblijfsco-ouderschap

Webster79
Topic Starter

verblijfsco-ouderschap

#1 , 11 nov 2012 23:06

Momenteel ben ik in echtscheidingsprocedure met onderlinge toestemming.
Voor mijn job werk ik in 3 shifts, wat niet ideaal is om een kind op te vangen natuurlijk.
Wij hebben een regeling uitgewerkt waarbij het kind (2.5jaar) één volledige week bij mij, één volledige
week bij haar, en tijdens de derde week het weekend bij mij, en weekdagen bij haar verblijft.
Aangezien het kind nog zo jong is, moet het tijdens die volledige week op weekdagen bij de grootouders slapen.

Mijn ouders zijn niet tevreden met deze regeling en willen het half-half zien.
Persoonlijk denk ik dat ik er al het maximale heb uitgehaald, omdat rechter niet zal akkoord gaan met , naast
de ouders , nog een derde slaapplaats (nl. grootouders). ik ben bang als ik dit laat beslissen door rechtbank,
en niet door EOT, dat ik het kind enkel in weekend zal mogen zien. (1 op 2 of zo).

Wat zijn de meningen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 nov 2012 23:45

In de periode dat het kind bij u is, mag u dit laten verblijven bij uw ouders. Volgens mij kan u wel een 50/50 regeling krijgen.

lucgescheiden

#3 , 12 nov 2012 09:29

Zolang hierover geen fatsoenlijke wetgeving bestaat, zal u zich moeten richten naar de uitspraken van een; al dan niet foutief geïnformeerde rechtbank.
M.a.w. met naar de rechtbank te stappen, loopt u het risico van kwaad bloed te zetten, en daar de gevolgen van te mogen slikken.
Ga terug rond de tafel zitten met de mama, en herstart de uitwerking vertrekkende van een gelijke berechtiging.
Zoals Turaki het zegt, hebt u in de periode dat het kind bij u is, het recht om dit bij uw ouders te laten verblijven, dat recht heeft de andere ouder echter even goed.
Het is dus een kwestie van geven en nemen in het belang van de kinderen en jullie beider co-ouderschap.
Beschouwingen die wellicht in de toekomst nog ettelijke malen hernomen dienen te worden.
Uw ouders vormen hier wettelijk geen partij, althans niet in de mate dat zij het zouden willen.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 12 nov 2012 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

eylis

#4 , 12 nov 2012 09:40

zoals turaki zegt. Jij mag binnen jouw "omgangstijd" gerust je kind bij zijn grootouders laten logeren.
Anderzijds moet je vooral zelf kiezen wat jij het beste vindt om je relatie met je kind te ontplooien.
Nog een punt, je kindje is nog erg jong.
Als je de voorgestelde regeling heel ok vind, volg je daar gerust je keuze in. Je ouders kunnen hier misschien niet tevreden mee zijn (natuurlijk willen ze hun kleinkind zo vaak mogelijk over de vloer) maar hun wens (tot meer omgang) is niet dé prioriteit in de verblijfsregeling;
Het lijkt me overigens dat jullie een goede regeling uitgewerkt hebben. De tijd dat jullie kindje bij jou is, is ze meestal ook effectief bij jou.(onafgezien van de weekdagen dat je kindje je dan s'avonds nooit ziet)
twee (school) weken bij oma en opa is fijn voor hén, maar bevordert niet meteen de relatie tussen jou en je kind.
Dan is 1 week bij oma en opa voor een peuter wel al ok.
Vergeet bovendien niet dat je kindje ook opgroeit en je ouders ook ouder worden.
Dus als je kind 12 is, zal een week logeren bij de grootouders al zeer vermoeiend voor hén zijn.
Bovendien kan ik me indenken dat een 12jarige ook vriendjes wil uitnodigen, op z'n PC wil werken. Het is niet gezegd dat de grootouders hier dan in mee zullen kunnen gaan.

Wat je in je verblijfsregeling kan meenemen is het volgende; dat in de tijd (als jullie kind wat groter is) de evolutie naar een 50/50regeling kan overwogen worden. Wellicht verandert jouw werksituatie ook over 5 jaar:misschien geen avondshiften meer ed.
Je kan dan bijvoorbeeld in het vonnis laten zetten:
beide ouders zijn akkoord indien de practische omstandigheden en de opvangmogelijkheden het toelaten over te stappen op een week/weekregeling als het kind 7 jaar geworden is.

Terug naar “Echtscheiding”