BVBA dagvaarding en PV niet-bevinding. Wat nu?

Fizzle
Topic Starter

BVBA dagvaarding en PV niet-bevinding. Wat nu?

#1 , 12 nov 2012 03:44

Hallo,

Ik ben bestuurder van een BVBA en heb ongeveer 60.000 euro schulden bij de Nederlandse fiscus (Nederlandse RSZ), die ik met de 2000 euro winst die er dit jaar is, niet kan betalen. Er zijn zo goed als geen liquide middelen.
Op de maatschappelijke zetel (mini kantoortje) staat enkel een bureautje en één dossierkast. M.a.w. er valt niets te innen.

Stel, ik word gedagvaard met een PV van niet-bevinding van de deurwaarder tot gevolg (gezien geen goederen). Wat dan? Volgt er automatisch een tweede dagvaarding in faillissement en is het 'game-over'? Ook al ziet men aan de jaarrekeningen dat de omzetten niet in lijn liggen met 60.000 euro schulden?

Of is het aan de schuldeiser te beslissen wat te doen met een PV van niet-bevinding? Kan zomaar iedereen dagvaarden in faillissement of kan dit enkel door de RSZ, BTW, etc.?

Alvast bedankt.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2012 07:57

Ieder schuldeiser kan je dagvaarden in faillissement, De RSZ in Belgie doet dit zeker, ook al is er een PV van niet bevinding opgemaakt, de Belgische belastingen leggen zeer snel beslag op je bankrekening, wat voor gevolg geeft dat alle kredietlijnen onmiddellijk moeten vereffend worden, dit is natuurlijk ook het einde van de meeste BVBAs .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2012 18:59

Wie heeft die schuld? de bvba of u (privaat persoon) en bent u bestuurder (zaakvoerder).
Bent u eigenaar van de aandelen(deelbewijzen) 100% of maar gedeeltelijk eigenaar?

Reclame

Fizzle
Topic Starter

#4 , 12 nov 2012 23:18

De bvba heeft de schuld. Ik ben de bestuurder en 100% van de aandelen in handen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”