4/5 werken = toeslag RVA

spanie42
Topic Starter

4/5 werken = toeslag RVA

#1 , 17 nov 2012 14:53

Momenteel werk ik voltijds maar mijn werkgever wil mij op 4/5 plaatsen.
Ik heb daar geen probleem mee. Leuk zelfs als 'einde loopbaan'.
Als compensatie voor het loonverlies betaald de RVA maandelijks een bijdrage.
Maar zo'n RVA toelage wil ik absoluut niet.
Eigenaardige vraag misschien: kan ik die RVA toeslag weigeren.
Ik wil, om persoonlijke redenen, absoluut geen enkele vorm van werklozensteun ontvangen, onder welke vorm dan ook.
Ik wil gewoon betaald worden voor wat ik effectief presteer en verder niet gebonden zijn, onder geen enkele vorm, aan de RVA.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lousia

#2 , 17 nov 2012 22:01

U kan dit weigeren met behoud van rechten.

Tope

#3 , 18 nov 2012 00:54

Je zou de toeslag ook kunnen aanvaarden en hem aan een goed doel kunnen schenken.

Reclame

JPV

#4 , 19 nov 2012 08:43

Momenteel werk ik voltijds maar mijn werkgever wil mij op 4/5 plaatsen.
Ik heb daar geen probleem mee. Leuk zelfs als 'einde loopbaan'.
Als compensatie voor het loonverlies betaald de RVA maandelijks een bijdrage.
Maar zo'n RVA toelage wil ik absoluut niet.
Eigenaardige vraag misschien: kan ik die RVA toeslag weigeren.
Ik wil, om persoonlijke redenen, absoluut geen enkele vorm van werklozensteun ontvangen, onder welke vorm dan ook.
Ik wil gewoon betaald worden voor wat ik effectief presteer en verder niet gebonden zijn, onder geen enkele vorm, aan de RVA.
wat is "op 4/5e plaatsen"? Word je ontslagen of zou je via tijdskrediet op 4/5e geplaatst worden (dit laatste in onderling overleg)?

Je krijgt trouwens nooit uitkeringen van de RVA tenzij je er zelf om vraagt. Gaat dus niet over weigeren, maar over niet aanvragen.

dobbel

#5 , 27 nov 2012 09:25

ik zou toch oppassen wat je hier mee gaat doen. Als je zelf je werk opzegt voor minder uren te gaan werken heeft dit achteraf gevolgen voor pensioen, eventueel werkloosheidsuitkeringen, ziekte uitkeringen,...

spanie42
Topic Starter

#6 , 28 nov 2012 09:49

Het betreft hier 4/5 worden in onderling overleg (dus geen ontslag).

JPV

#7 , 28 nov 2012 09:51

in onderling overleg = zelf ontslag nemen. voor dat overblijvend gedeelte van die '4/5'e zal je geen pensioenrechten opbouwen. Ook wlh & ziekteuitkeringen kunnen lager zijn.

Terug naar “Werkloosheid”