pensioen + overlevingspensioen

avdvonde
Topic Starter

pensioen + overlevingspensioen

#1 , 18 nov 2012 20:08

Beste,

Mijn moeder is 5 jaar geleden met pensioen gegaan in 2007 en ze had toen een pensioen van 1000 euro. Mijn vader werkte toen nog bij de post als bediende en statutair.
Mijn vader had kanker en is overleden in 2010. Mijn moeder trekt nu nog een bijkomend pensioen overlevingspensioen van een kleine 400 euro maar haar gewoon pensioen is nu ook verminderd ongeveer 850 euro.
Nu wordt mijn moeder volgende maand 65 jaar nu was mijn vraag gaat haar pensioen en overlevingspensioen ook verminderen of niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 nov 2012 20:24

Geachte,

Ik vrees dat u een foute voorstelling van de feiten geeft.

Het bruto-rustpensioen zal niet verminderen ingevolge cumulatie met een overlevingspensioen overheid. Het is het overlevingspensioen dat zal beperkt worden ingevolge cumulatie met een rustpensioen. Zo is het overlevingspensioen overheid cumuleerbaar met uw eigen rustpensioen ten belope van 55% van de maximum toekenbare wedde in de laatste graad.

Het is dan ook belangrijk dat je even de bruto-bedragen beschouwt.

Het pensioen zal niet verminderen als uw moeder 65 jaar wordt, gezien het rustpensioen reeds is ingegaan en haar loopbaan dan ook is afgesloten.

Kwestie van de zaken even correct voor te stellen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”