beste regeling voor een huis te kopen met ongelijke inbreng

picaro
Topic Starter

beste regeling voor een huis te kopen met ongelijke inbreng

#1 , 19 nov 2012 17:36

Ik en mijn vriend gaan een bestaande woning kopen. Mijn inbreng €0, zijn inbreng €120000. Samen gaan we een lening aan van €250000
We willen het zodanig regelen dat we gelijke eigenaars van de woning worden. Indien mijn vriend zou overlijden word ik volledige eigenaar (en omgekeerd), indien we uit elkaar zouden gaan krijgt hij zijn inbreng van €120000 terug. de eventuele winst bij verkoop wordt 50/50 verdeeld.
We willen vermijden dat ik bij een overlijden maar 30% eigenaar zou zijn en ik dan geen volledig beslissingsrecht heb over de woning, ook indien er kinderen komen.

Wij zouden binnen een half jaar trouwen, doen we de wettelijke trouw dan best nu al en kunnen we voor deze regeling te krijgen gewoon trouwen onder het wettelijk stelsel met naast de trouwakte een schuldakte van mij aan mijn vriend voor €120000? Vervalt deze schuld dan bij zijn overlijden?
Of moet er een huwelijkscontract opgesteld worden?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 nov 2012 08:35

Uw inbreng van € 0 en deze van uw vriend van € 120000 kunnen opgenomen worden in de koopakte. Dit belet niet dat u elk eigenaar kan worden van de onverdeelde helft van de woning,mits dit eveneens in de akte op te nemen. Bij vereffening-verdeling van uw woning in ‘onverdeeldheid‘,gaat in dit geval € 120000 naar uw vriend vooraleer te verdelen.

Trouwen vóór de koopakte heeft als gevolg dat de woning behoort tot het gemeenschappelijk vermogen,wat niet belet dat de € 120000 bij echtscheiding of overlijden dienen vergoed te worden door het gemeenschappelijk vermogen aan het eigen vermogen van uw echtgenoot of diens erfgenamen. Met toepassing van art.1451 Burgerlijk Wetboek(=B.W.) kan hiervan afgeweken worden .
Later trouwen laat de ‘onverdeeldheid’ van de woning overeind tenzij u die onverdeeldheid inbrengt in het gemeenschappelijk vermogen overeenkomstig art.1452 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”