Bezorgen taalfouten u koude rillingen?

float
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Bezorgen taalfouten u koude rillingen?

#1 , 19 nov 2012 18:25

Op http://www.standaard.be" onclick="window.open(this.href);return false; is een spelletje (http://www.standaard.be/extra/taalbijlage-2" onclick="window.open(this.href);return false;) om te kijken in welke mate je iets fout vindt, maar bij sommige zie ik geen fout. Er is er wel eentje.
Iemand een idee?

Hij heeft een lekke band, omdat hij over een duimspijker reed.

Eigenlijk zouden er wat meer uitstappen mogen georganiseerd worden.

Niemand kon vermoeden dat het 'onzinkbare' schip aan haar eerste en meteen ook laatste reis begon.

Oude Belg

#2 , 19 nov 2012 20:07

Duimspijker bestaat niet; dat ding heet punaise. Dat woord bestond al lang, toen enkele Vlaemsche puristen vond dat het niet Vlaemsch genoeg was. Ze fabriceerden dus maar een nieuw woordje (Nederlanders kennen dit ook niet). "Regenscherm" is er nog zo een; dat is een paraplu. Televisie hebben ze gelukkig niet vervangen door "verrekijk" en auto niet door "zelfrijder".
Eigenlijk zouden meer uitstappen georganiseerd mogen worden.
Volgorde in werkwoordelijke eindgroep.
Het schip : schip is onzijdig, dus ....aan zijn laatste reis begon.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

float
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 nov 2012 21:10

Merci

Reclame

Creatief

#4 , 22 nov 2012 16:38

Het zou leuker zijn geweest indien de Standaard op het einde van de vragen ook het juiste antwoord meedeelde!

bartvdv

#5 , 22 nov 2012 17:01

Ik noem duimspijker en regenscherm geen taalfouten. Dat zijn gallicismen. Beide woorden staan bv. wel in het Groene boekje. Ik vind dat de taaltest van De Standaard faalt. Ik krijg het meer op mijn heupen van msn-taal en dt-fouten.

Creatief

#6 , 22 nov 2012 17:09

Ik vind dat de taaltest van De Standaard faalt. Ik krijg het meer op mijn heupen van msn-taal en dt-fouten.
Dat is ook zo! Er zijn meerdere forumleden, die zich hieraan storen.

JohnD

#7 , 22 nov 2012 18:51

Ik krijg het meer op mijn heupen van msn-taal en dt-fouten.
Van sommige taalfouten krijg ik het verschrikkelijk op mijn zenuwen, ook hier op het forum. Daar mag echter geen opmerking over gemaakt worden, en dat werkt nog meer op mijn zenuwen. Dus zwijg ik.

De meest achterlijke en domme debiele taalfout waarbij bijna onmiddellijk mijn maag haar inhoud dreigt te verliezen is deze waar men "heet" door "noemt" vervangt.
Het is dus niet hoe "noemt" U, maar hoe "heet" U. Gelukkig beperkt deze taalfout zich meestal tot een bepaalde streek in Vlaanderen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2012 19:28

Dus als ik het hier lees is een forum voorbehouden enkel voor mensen die perfect Nederlands schrijven?

Hebben jullie als eens bij stil gestaan hoe het komt dat iemand de Nederlandse schrijft taal niet machtig is ???

Ik krijg koude rillingen van mensen die zo denken!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg

#9 , 22 nov 2012 20:47

Ik noem duimspijker en regenscherm geen taalfouten. Dat zijn gallicismen. Beide woorden staan bv. wel in het Groene boekje. Ik vind dat de taaltest van De Standaard faalt. Ik krijg het meer op mijn heupen van msn-taal en dt-fouten.
Dat zijn geen gallicismen, maar purismen. Het Groene Boekje heeft alleen met spelling te maken, maar houdt zich niet bezig met woordenschat, met Nederlands of geen Nederlands.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

de reden

#10 , 22 nov 2012 22:58

Dat zijn geen gallicismen, maar purismen. Het Groene Boekje heeft alleen met spelling te maken, maar houdt zich niet bezig met woordenschat, met Nederlands of geen Nederlands.
http://www.woorden.org/index.php?woord=duimspijker" onclick="window.open(this.href);return false;

maar goedgekeurd door de taalunie

ontbreekt er niet eerder een komma?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xastheron

#11 , 23 nov 2012 09:57

Hebben jullie als eens bij stil gestaan hoe het komt dat iemand de Nederlandse schrijft taal niet machtig is ???
Ja, en ik begrijp volkomen waarom dergelijke mensen ook hulp nodig hebben. Verschil is dat de hulp die ze nodig hebben niet enkel juridisch is.

Steken we nu de schuld op falend onderwijs, of gewoon het feit dat de modale jongere niet helemaal meer weet hoe een krant, laat staan een degelijk boek, eruit ziet...

denlowie

#12 , 23 nov 2012 12:59

Steken we nu de schuld op falend onderwijs, of gewoon het feit dat de modale jongere niet helemaal meer weet hoe een krant, laat staan een degelijk boek, eruit ziet...
Neem mij eens als voorbeeld, ik lees elke dag 2 papieren kranten en alles wat ik op het net vind, zowel Nederlandse als Belgische kranten, en toch moet ik voor bijna ieder woord nadenken ik zie het niet hoe erg dat ik dit zelf vind.

Op school hebben ze dit nooit naar gekeken ik had toch altijd voor dictee 0/10, moest de punten ophalen met woordenschat enz.. heb ook maar het 8ste studiejaar gedaan en was bij de 5 beste leerlingen van onze klas, toch moest ik op 14 jarige leeftijd gaan werken naar de hoofdstad Brussel.

Nu op mijn 67 jarige leeftijd heb ik geen enkel spijt hoe het is verlopen, ik heb goed geboerd in mijn leven, en 35 jaar zelfstandig geweest en dit ondanks ik niet zonder fouten schrijf.

Xastheron

#13 , 23 nov 2012 13:11

Met alle begrip voor uw situatie, maar sta me toe te stellen dat u tot een minderheidsgroep behoort.

denlowie

#14 , 23 nov 2012 15:01

Met alle begrip voor uw situatie, maar sta me toe te stellen dat u tot een minderheidsgroep behoort.

Dank u , daar kan ik met leven.

Oude Belg

#15 , 23 nov 2012 15:53

http://www.woorden.org/index.php?woord=duimspijker" onclick="window.open(this.href);return false;

maar goedgekeurd door de taalunie

ontbreekt er niet eerder een komma?
De taalunie : gaat alleen over de spelling. Het is juist geschreven, maar het is een typisch Zuidnederlands neologisme. Bestel in Nederland maar eens een doosje "duimspijkers". Ze zullen u verbaasd aankijken en zeggen dat ze dat niet hebben of kennen. Punaises verkopen ze wel.

Terug naar “Praat café”