Laster en eerroof mogelijkheid?

konijntje1
Topic Starter

Laster en eerroof mogelijkheid?

#1 , 20 nov 2012 06:15

Een goeie middag meesters,

Betreft een zaak die lopende is omtrend een bezoeksregeling van onze dochter.

Klein voorstukje,
Oorspronkelijk was een toelating van 2 dagen in de maand door ons voorgesteld,
Niet aangenomen door vragende partij.

Vragende partij heeft een zaak boven haar hoofd hangen wegens opzettelijke slagen en verwondingen
Daardoor hebben wij op aanraden ons voorstel compleet ingetrokken en gaan we naar complete onthouding van bezoeksrecht wegens verzuurde relatie enz....

Nu komt vragende partij met 4 geschreven verklaringen aanzetten over men vrouw en mezelf.

- Van een ex-politie inspecteur (waarheids-getrouw en geen schadelijke of leugenachtige verklaringen)
Deze verklaring beaamd enkel het verval en aantrekken/afstoten tussen men vrouw en haar moeder.
Geen probleem hiermee.

- Buurman, Deze heeft een verklaring op papier gezet dat er veel geween van kinderen en verbaal
misbruk is alsook ruzie's tussen mij en mijn vrouw. Alsook een datum waarin gezegd word dat hij onze
oudste dochter heel hard hoorde wenen. Deze gegeven datum was onze dochter niet bij ons. Pas de dag
nadien. Dit heb ik zelf via mail verstuurd gehad. De aangegeven dag werd onze dochter nog
weggehouden van ons.
Laster en erroof? of valselijke getuigenis?

- Huidige vriend (niet samenwonend) van schoonmoeder. (Waarheidsgetrouw en weinig schadelijk
verklaring). Deze verklaring kunnen we afwimpelen door het aantrekken/afstoten/manipuleren van mijn
vrouw en dochter.

- Cafe-bazin, Deze verklaart dat men vrouw veel laat op café zat en een heel losbandig leven op na hield
om het beleefd te zeggen. Verklaard dingen over onze dochter en haar moeder die ze niet kan weten nl.
bezoekjes aan speelpleinen, ijsjes eten, sinterklaasfeesten ed. Duidelijk voorgezegde items.
Gezien dit een openbare zaak is (café)
Laster en eerroof? of/en valselijke getuigenis?

- Vragende partij (grootmoeder), Deze heeft een verklaring waarin te veel leugens staan om op te noemen.
Laster en eerroof? of/en valselijke getuigenis?

Nu,
Indien deze laster en eerroof of valselijke getuigenis mogelijk is.
Dien ik best klacht in? Voor het beëindigen van onze zaak die lopende is? of erna?
Wat zijn zoal men opties?

Wij kunnen ook verklaringen gaan ophalen die de grootmoeder in een slecht daglicht zetten maar ik heb het gevoel dat dit bij de rechtbank niet als een positief signaal zal ontvangen worden omdat er dan echt over een haatcampagne en zwartmakerij tussen beide partijën gesproken word. Deze zou zich daardoor mogelijk als niet bevoegd kunnen opstellen. Dit kunnen we niet risceren want das mogelijk de bedoeling van de schoonmoeder. De zaken en kosten zolang laten aanslepen dat het mentaal en financieel te zwaar word.

Ik dank u bij voorbaat voor uw tijd Meester,
Mvg,
......

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 nov 2012 08:41

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide GEVALLEN aan een persoon kwaadwillig een bepaald FEIT ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Wordt een genoegzaam bewijs geleverd, dan geeft de tenlastelegging geen aanleiding tot enige strafvervolging.Art.452.Vóór de rechtbank gesproken woorden of aan de rechtbank overlegde geschriften, geven geen aanleiding tot strafvervolging wanneer die woorden of die geschriften op de zaak of op de partijen betrekking hebben. Lasterlijke, beledigende of eerrovende tenlasteleggingen die aan de zaak of aan de partijen vreemd zijn kunnen aanleiding geven hetzij tot een strafvordering hetzij tot burgerlijke rechtvordering van de partijen of van derden.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘Nu komt vragende partij met 4 geschreven verklaringen aanzetten over men vrouw en mezelf‘

Ik ga ervan uit dat voornoemde verklaringen aan de rechtbank overlegde geschriften zijn zodat ze in principe geen aanleiding geven tot strafvervolging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

konijntje1
Topic Starter

#3 , 21 nov 2012 13:04

Het zijn geschreven verklaringen van 3en die via de tegenpartij in het dossier zijn bijgeplaatst.

Wat ik hieruit dus versta is dat je alles wat je ook maar wil verklaren, leugens, niet alsniet onmogelijk bewijsbare feiten, weerlegbare feiten zomaar kan bijvoegen bij de zaak zonder nadien ook maar een straf te krijgen?

Had ik vermeld dat 1 ervan een café-bazin is die tegen iedereen zomaar zaken verteld die niet waar zijn. Maar omdat het op papier staat naar de zaak ook niets aan te doen?

amai

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2012 18:22

Zaken mogen NIET ruchtbaar gemaakt worden dus als ze aan IEDEREEN gaan vertellen wat er in de brief staat ..... wel vervolgbaar.
Bespreek met uw advocaat wat u best kan doen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”