Elektricien rekent nalatigheidsintresten aan. Teveel?

2360039
Topic Starter

Elektricien rekent nalatigheidsintresten aan. Teveel?

#1 , 18 dec 2012 01:09

Een erkend elektricien voorziet mijn huis van de nodige elektriciteit en stuurt geregeld facturen, die ik als particulier ook netjes tijdig betaalde.
De laatste factuur echter, werd op de vervaldag (na 30 dagen) betaald, waardoor het bedrag op zijn rekening verscheen de dag nadien (of twee dagen nadien).

Hierop ontving ik van hem een herinnering met daarop:
- Het factuurbedrag (€1803,00)
- Nalatigheidsintresten 15% (€270.45)
- Totaal te betalen: €2073,45)

Enig opzoekwerk (Ik ben zelf geen deskundige in deze materie) leerde me dat er een Wet van 2 augustus 2002 bestaat, die de "betalingsachterstand bij handelstransacties" regelt. Hier spreekt men over een wettelijke rentevoet voor transacties tussen handelaars en particulieren. Deze bedraagt in het 2de semester van 2012 4,25%. Deze rentevoet mag verhoogd worden met 7% en afgerond tot 0,5% naar boven. Met andere woorden: 4,25%+7%+afronding naar boven = 11,5%
- Ben ik in mijn recht met te betalen OP de vervaldag (aantoonbaar via de rekeninguittreksels)?
- Indien ik toch 1 dag te laat zou zijn, mag hij nalatigheidsintresten aanrekenen. Hoeveel precies? 11,5% of 11,5% rekening houdend met het aantal dagen van de termijnoverschrijding? bv (10 dagen/365)* (11,5% van verschuldigd bedrag)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 18 dec 2012 03:12

Dubbel gepost , zie : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 41&t=43735" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”