geld lenen aan je ouders (door kinderen) - wat bij erfenis?

nele20
Topic Starter

geld lenen aan je ouders (door kinderen) - wat bij erfenis?

#1 , 02 jan 2013 15:16

Hallo,

Mijn ouders hebben het financieel zwaar (een situatie die niet door hen zelf is gecreeëerd, maar door wanbetalers die veroordeeld waren tot betaling in de rechtbank). Wij (mijn broer en ik) springen daarom bij. Dit is geen klein bedrag, namelijk zo'n 30 000 euro in totaal.
We willen dit gerust lenen en hebben dit ook al gedaan. Echter willen we het wel goed op papier hebben en dit niiet alleen voor de lening op zich. Wat gebeurt er bij overlijden? We willen namelijk niet op het geleende bedrag successierechten betalen. Hoe regel je dit?

Met vriendelijke groeten,
Jan Nel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jan 2013 18:02

Beste Nele , u schrijft een schuldbrief die ondertekend wordt alle betrokkenen. Wel apart voor u en uw broer. Die brief maakt dat , na overlijden van (één van) de ouders , die schuld eerst betaald wordt alvorens er iets vererfd wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 jan 2013 07:53

en waarschijnlijk best ook een bewijs van het geld van de lening zelf? (dus best het geld overschrijven en niet via een handgift doen)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”