erfenis van nonkel en grootmoeder

ambler
Topic Starter

erfenis van nonkel en grootmoeder

#1 , 15 jan 2013 17:13

we zijn een beetje aan het onderzoeken ivm erfenis van mijn nonkel (broer van moeder) en grootmoeder
beetje luguber, maar beter problemen later vermijden :oops:

om successierechten te vermijden zouden we mogelijk een schenking van nonkel op neven ( 2 broers ) doen, eerlijk verdeeld
dat zou dan 7% "kosten"?

ingeval van grootmoeder, de vraag is:
er zijn geen schulden, maar de successierechten zijn teveel om zelf te kunnen betalen
In de erfenis zit wel de bankrekening die voldoende is om de successierechten te betalen
de vraag is dus: krijg je eerst de erfenis (het bedrag op de bankrekening) en kan je daarmee de successierechten betalen
Of moet je eerst de successie betalen? en krijg je dan pas de erfenis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 15 jan 2013 17:57

Eerst betalen , dan ontvangen .
Op te lossen met een schenking t.b.v. de successierechten .
Wat ook kan :
Een levensverzekering kan een handige tool zijn om de successierechten voor uw erfgenamen te drukken. U schenkt via een hand- of bankgift een bedrag aan bijvoorbeeld uw kinderen. Zij sluiten op uw hoofd met zichzelf als begunstigde een levensverzekering af ter waarde van de verwachte successierechten op de gift. Uw kinderen erven het volledige bedrag kosteloos, als u drie jaar na de hand- of bankgift nog in leven bent.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

wanton

#3 , 15 jan 2013 18:22

Wat betreft nonkel , zou ik idd denken aan een geregistreerde schenking. Je bent er dan vanaf met die 7 % aan schenkingsrechten. Dat is heel wat miner dan successierechten die tot 65 % kunnen oplopen.
Voor grootmoeder ligt dan anders : dat gaat om erfenis in rechte lijn; De tarieven vallen daar nogal mee : per erfgenaam , apart voor roerend en onroerend :
schijf tot 50.000 € = 3 %
schijf 50 - 250.000 € = 9 %
daarboven = 27 %.
De successierechten moeten maar betaald zijn , 6 maand na het overlijden. Op die tijd kan het normaal dat de gelden bij de bank zijn vrijgegeven , zodat jullie gerust die som kunnen gebruiken om de rechten te betalen.
Er staat nergens vermeld : eerst betalen , dan ontvangen.
Wat wel kan , is dat de eventuele verkoop van een huis later gebeurt. Maar dan kan er een regeling getroffen worden met de Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”