Koop op afstand van toepassing op software?

capslock
Topic Starter

Koop op afstand van toepassing op software?

#1 , 16 jan 2013 09:56

Goedemorgen,

Ik vraag mij af of zaken als software (roerende onlichamelijke zaken?) onder toepassing vallen van de regels inzake koop op afstand in de WMPC. Uit de definitie van koop op afstand blijkt immers dat deze van toepassing is op goederen en diensten. Goederen zijn krachtens art. 2 roerende LICHAMELIJKE zaken...ik leid hier uit af dat de koop op afstand niet van toepassing is op bv de aankoop van software via het internet. Echter als men art. 47 § 4, 3° bekijkt, dan geldt de uitzondering van het herroepingsrecht voor computer-programmatuur wat impliceert dat de koop op afstand wel geldt voor software...

Kan iemand dit verduidelijken?

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 16 jan 2013 12:51

Hangt de interpretatie niet af van hoe men de software aanbiedt? Ik kan bijvoorbeeld vandaag via de webwinkel van een computerzaak een nieuwe versie van een besturingssysteem kopen, waarbij ik nadien langs de winkel ga of ze het me opsturen in een mooi doosje. Daartegenover staat dat ik ook rechtstreeks naar de webwinkel van de producent van het besturingssysteem kan gaan, waar ik onmiddellijk betaal en (na bevestiging) een downloadlink krijg in een mail samen met mijn productcode.
In het eerste geval kan je je nog beroepen op "koop op afstand", in het tweede geval ben je in alle waarschijnlijkheid eerst een vakje of een scroll-textje gepasseerd waar je iets moest bevestigen (de algemene voorwaarden). In de voorwaarden (die je moet aanvaarden voor je kan kopen) zal wel iets staan dat afwijkt van de normale regelgeving inzake koop of afstand.

Heb je bvb een spelletje gekocht via Steam, dan weet je (of zou je moeten weten) dat eens je op "kopen" clickt, het spel onherroepelijk aangekocht is. (Zie ook ander topic van enkele maanden terug ivm kopen via steam)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2013 08:10

Ook rekening houden met "op maat" geschreven software. In dat geval huur je in principe een firma / persoon / personen in om voor jou een stuk software te schrijven. Je zal daar ook geen herroepingsrecht hebben op het uiteindelijk geproduceerde product.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”