Pro deo daagt niet op op zitting, gevolg verstekvonnis

user123456
Topic Starter

Pro deo daagt niet op op zitting, gevolg verstekvonnis

#1 , 22 jan 2013 17:46

Casus: huurgeschil, tweedelijnsbijstand

Ik ga langs bij het Bureau voor Juridische Bijstand. Ik kom in aanmerking voor volledig kosteloze tweedelijnsbijstand. Ik ontvang een document met de gegevens van de aangestelde advocaat.

Ik neem telefonisch contact op en maak een afspraak. Het geschil wordt mondeling besproken, er wordt afgesproken om een minnelijke schikking over te maken naar de advocaat van de tegenpartij ivm het verlaten van het gehuurde pand.

Enkele dagen later ontvang ik een dagvaarding van de tegenpartij met datum voor de zitting.

Ik maak een kopie van de dagvaarding en mijn schriftelijke reactie op de inhoud van de dagvaarding over aan mijn advocaat per reguliere post.

Een dag of zo later krijg ik van mijn advocaat schriftelijke bevestiging dat hij het voorstel overgemaakt heeft naar de tegenparijt (ik heb die brief nog) en verzoekt hij mij om bijgevoegd document te ondertekenen en terug te sturen (met betrekking tot de tweedelijnsbijstand). Ik onderteken het document en stuur het per reguliere post terug.

Kort voor de zitting heb ik een nieuw huurpand gevonden en verlaat ik het pand. Ik communiceer dit per e-mail naar de tegenpartij en stuur de sleutels enkele dagen later aangetekend op.

De dag voor de zitting neem ik contact op met mijn advocaat om mee te delen dat ik het pand verlaten heb en ik niet op de zitting aanwezig zal zijn.

Ik ontvang een vonnis waarin staat dat ik verstek geef en er niemand aanwezig was. Ik word veroordeeld tot alle kosten.

Ik neem contact op met mijn advocaat en vraag waarom er niemand aanwezig was.

Hij reageert en antwoord ongemakkelijk en vertwijfeld op mijn vragen. Hij beweert de kopie van mijn dagvaarding niet ontvangen te hebben. Hij beweert niet te hebben geweten wanneer de zitting was maar betwist niet dat we de dag voordien nog kort telefonisch contact hadden.

Kortom hij liegt. De kopie van de dagvaarding heb ik echter niet aangetekend opgestuurd (ik heb hier dus geen bewijs van).

Dit is een schoolvoorbeeld van de kritiek die Meester Rieder onlangs op de pro-deo advocatuur gaf.

Suggesties om hier gevolg aan te geven? Stafhouder aanschrijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
emk

#2 , 25 jan 2013 09:57

spijtig voor jou , waqarom heb je hem niets onder tafel gegeven.
dat is standaard bij pro deo anders riskeer je je zaak te verliezen.
als jij wat extra geeft doet hij zijn best want als pro deo moet je lang wachten op de staat voor ze het geld storten

k.b.

#3 , 25 jan 2013 10:20

spijtig voor jou , waqarom heb je hem niets onder tafel gegeven.
als jij wat extra geeft doet hij zijn best want als pro deo moet je lang wachten op de staat voor ze het geld storten
Met dergelijke uitspraak verdien je iets onder de tafel ... een trap in je kruis ... :lol:

Er zijn genoeg beginnende advocaten die voor de wettelijke vergoeding willen instaan voor de verdediging van een client.
En die aldus ter zitting verschijnen en nog te tijd nemen eens deftig naar iets te kijken ... eventueel zelfs nog eens iets op te zoeken ...
Dat is het begin van "een loopbaan" met de gebruikelijke leerprocessen voor éénieder ...
Dat je moet wachten op die vergoeding ... so be it ...

Bovendien is het erg jammer dat U via het officiele bureau / de officiele weg dergelijke gegevens krijgt.

Verder wordt hier gedaan alsof je recht kan kopen ... dit is ook al niet correct ... je kan een "verdediging" kopen (al dan niet Pro deo of voor dikke zakken geld) ...
Als je recht wil kopen zal je moeten betalen aan de rechter zelf ... en dat zou wel eens ernstige gevolgen kunnen hebben als je deze man een voorstel doet ...

k.b.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2013 10:52

Stafhouder aanschrijven.
Ik vermoed dat je geen vertrouwen in die advocaat meer hebt? Aan het bureau voor juridische bijstand nieuwe advocaat vragen die verzet kan aantekenen tegen het vonnis.

Justiceseeker

#5 , 25 jan 2013 11:00

Stafhouder aanschrijven.
Ik vermoed dat je geen vertrouwen in die advocaat meer hebt? Aan het bureau voor juridische bijstand nieuwe advocaat vragen die verzet kan aantekenen tegen het vonnis.
Idd. indien het vertrouwen geschonden is, schrijf de pro-deo aan (AS of fax, email) en vraag het dossier onmiddellijk terug en schrijf de stafhouder aan om een nieuwe pro-deo.

Kan ook zijn dat dit wat opzettelijk is gebeurd... om meer handelingen ui te voeren. Meer punten...= beter betaald.

Let op: verzetprocedure 1 maand vanaf betekening vonnis. Verzet op verzet niet mogelijk! Zorg dat U aanwezig bent op de zitting!

Justiceseeker

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jan 2013 11:02

spijtig voor jou , waarom heb je hem niets onder tafel gegeven.
Ik kan moeilijk geloven dat dit zo is. Is zeg niet dat er geen uitzonderingen zijn, maar kan niet geloven dat dit bij de meerderheid van de pro deo advocaten zo zou zijn.

Het is al lang geleden dat ik zelf pro deo advocaat was. In die tijd ontving de pro deo advocaat voor zijn werk .... nul frank. En toch deed ik, en de overgrote meerderheid van mijn jonge confraters, mijn uiterste best (vaak veel meer en met beter resultaat dan de 'gevestigde advocaat') om de zaak zo goed mogelijk te behartigen. En dit zonder hiervoor geld te vragen aan de cliënten. Zouden de tijden dat zo sterk veranderd zijn?

Ik ken nu ook nog in mijn onmiddellijke omgeving jonge stagiairs die pro deo zaken doen. Ik heb hen nooit horen zeggen dat er geld onder tafel moet gegeven worden om het werk goed te doen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”