Mondeling bod aanvaard daarna wilt hij het huis niet kopen

Peter De Korte
Topic Starter

Mondeling bod aanvaard daarna wilt hij het huis niet kopen

#1 , 23 jan 2013 18:25

Volgende situatie:

Mijn huis staat te koop en er heeft iemand mondeling een bod gedaan op het huis via een makelaar. Ik ga akkoord met het bod. De kandidaat koper eiste wel dat er een paar werkzaamheden moesten gebeuren, ik ging daarmee akkoord.

De beide notarissen zijn benaderd geweest om alle officiële documenten op te sturen naar de makelaar om een compromis op te stellen. Ik heb langs mijn kant, zoals afgesproken, firma's laten komen om een offerte te kunnen krijgen voor de gevraagde werkzaamheden.

De onderhandelingen zijn nu bijna 3 weken aan de gang. Nieuwe bezichtigingen voor het pand werden niet gepland, omdat we er van uit gingen dat het verkocht was.

Vandaag belt de kandidaat koper naar de makelaar met de simpele mededeling dat hij het niet wilt kopen. Heeft geen redenen meegegeven.

Kan dat zomaar? Ik wil hem gerechtelijk vervolgen. Heb ik een sterke zaak?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 jan 2013 18:55

Normaal is een mondelinge overeenkomst moeilijk te bewijzen, maar nu heeft u 2 notarissen die uw versie kunnen bevestigen. Neem al met hen contact op, en indien zij bevestigen dat zij op de hoogte waren van de verkoop, staat u toch redelijk sterk.

Peter De Korte
Topic Starter

#3 , 23 jan 2013 19:04

Normaal is een mondelinge overeenkomst moeilijk te bewijzen, maar nu heeft u 2 notarissen die uw versie kunnen bevestigen. Neem al met hen contact op, en indien zij bevestigen dat zij op de hoogte waren van de verkoop, staat u toch redelijk sterk.
De makelaar (3 medewerkers) was op de hoogte, alsook de beide notarissen.

Reclame

Turaki

#4 , 23 jan 2013 19:05

Als de makelaar in uw opdracht werkte, zou deze op zich niet voldoende zijn, vrees ik. Maar de getuigenis van 2 notarissen is in dit geval waarschijnlijk meer dan voldoende.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2013 20:04

Waaronder dan nog de notaris van de kandidaat-koper zelf. Heeft koper zelf kontakt opgenomen met zijn notaris?

Peter De Korte
Topic Starter

#6 , 23 jan 2013 20:17

Waaronder dan nog de notaris van de kandidaat-koper zelf. Heeft koper zelf kontakt opgenomen met zijn notaris?
Hij liet alles controleren door zijn eigen notaris. En zijn notaris heeft ook de nodige documenten doorgestuurd naar de makelaar voor de compromis te kunnen ondertekenen.

Ingrid BOSH

#7 , 27 jan 2013 15:32

Ik heb persoonlijk het gevoel dat de getuigenis van de notarissen onvoldoende zal zijn om een schadevergoeding te ontvangen...

In Art 1341 BW staat het volgende: Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan.

Ingrid BOSH

#8 , 27 jan 2013 15:34

Ik moet er wel aan toevoegen dat als je een begin van bewijs hebt(dat kunnen e-mails zijn), dat je dan WEL de getuigenis van de notaris kan gebruiken...

Terug naar “Kopen”