Hallo
Ik zou graag mijn erfrecht afstaan van mijn ouders die nu nog beide in leven zijn.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 2 jaar was, ze hebben mij toen "achtergelaten" bij een tante.
Mijn tante is vanaf mijn 2 jaar altijd mijn officiële voogd geweest. Ik heb mijn ouders sindsdien ook nooit meer gezien, ik ken hen niet.
Mijn moeder heeft in totaal 7 kinderen: ikzelf, 3 die ouder zijn en 3 die jonger zijn dan ik. Het zijn allemaal halfbroers en halfzussen van mij.
Mijn vader heeft, voor zover ik weet, buiten mij geen andere kinderen. Ik ben het enige kind van mijn moeder en mijn vader samen.
Nu heb ik via een oudere halfbroer vernomen dat mijn moeder veel schulden heeft en er nog steeds bij maakt. Ook is het niet zeker of ze heel oud gaat worden, aangezien ze ernstige hartproblemen heeft. Ze is nu ongeveer 50 jaar.
Via andere familieleden heb ik over mijn vader een gelijkaardig verhaal vernomen, ook veel schulden en dergelijke.
Omdat ik met deze mensen totaal geen band heb, zou ik graag mijn erfrecht nu al afstaan. Ik wil later niet opdraaien voor hun schulden omdat ik officieel gezien hun kind ben. Ik heb hiervoor al geïnformeerd bij het plaatselijk vredegerecht, maar zij zeiden dat zoiets niet mogelijk is. Zeker niet zolang mijn ouders nog in leven zijn.
Is er echt niets wat ik kan doen?
Langs moeders kant zijn we met 7 kinderen, worden de schulden dan verdeeld onder die 7? De 2 jongste kinderen zijn ook "nakomers", zij zijn nog heel wat jaren minderjarig. Wat gebeurt er met hen als moeder vroegtijdig sterft? De vader van de 2 jongsten zou ook al lang uit het zicht zijn.
En ik ben het enige kind van mijn vader, moet ik dan helemaal alleen voor zijn schulden opdraaien?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Ylian