Ik ben zelfstandige in bijberoep en verlies mijn hoofdberoep

KCEER
Topic Starter

Ik ben zelfstandige in bijberoep en verlies mijn hoofdberoep

#1 , 25 mar 2013 12:10

In juli 2002 ben ik naast werknemer bij firma X ook zelfstandige in bijberoep geworden doch ik heb daar de laatste jaren niets meer mee gedaan, in die zin dat mijn jaaromzet nihil is en ik onder het stelsel van de kleine ondernemingen val (onderworpen aan de vrijstellingsregel van belasting, BTW niet toepasselijk) .

Ik ben begin deze maand ontslagen (verbreking), kan ik dat bijberoep dan nog verderzetten nu ik mijn baan in loondienst bij firma X verloren heb en dus werkloos ben ?

Zijn er zaken waar ik rekening moet mee houden in mijn situatie (vb. wat na einde verbreking als ik uitkeringsgerechtigde word, is er een maximale omzet als zelfstandige in bijberoep vastgelegd) ?

Heb een aanbod gekregen om 2 dagen per week aan de slag te gaan als zelfstandig ICT consultant @ 60 €/uur, kan ik daar zomaar op in gaan ?

Ik neem aan dat ik dit ook moet melden aan het sociaal verzekeringsfonds ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 mar 2013 22:13

je kan je bijberoep voorzetten, maar:
- je MOET het aangeven (op straffe dat je ALLES verliest)
- je bijberoep van marginaal belang is

Er is een maximum winst, maar als het van marginaal belang is, zal je daar niet aan geraken. Een bijberoep van 2 dagen / week a 60 euro/uur is geen marginaal bijberoep;

KCEER
Topic Starter

#3 , 26 mar 2013 09:27

Over welk marginaal bedrag praat je dan ?

Merk op dat ik op vandaag nog niet uitkeringsgerechtigd ben, zit momenteel in een verbreking die nog duurt tot maart 2014 .

Wat kan ik dan verliezen ?

Reclame

JPV

#4 , 26 mar 2013 09:40