Begrafeniskosten

lila2000
Topic Starter

Begrafeniskosten

#1 , 25 mar 2013 13:11

Mijn man heeft een halfbroer en 2 halfzussen. Allemaal kinderen van dezelfde vader.
Vader is gescheiden en de enige waar hij nog contact mee heeft is mijn man. De 3 andere kinderen willen hun vader niet meer kennen.
Wanneer vader sterft zullen wij waarschijnlijk als eersten op de hoogte zijn. Echter mijn man vindt het niet meer dan normaal dat de 4 (meerderjarige) kinderen zullen bijdragen aan de begrafeniskosten. Vader zal bij overlijden niks nalaten.
Waar moet op gelet worden bij het "bestellen" van de begrafenis. Want de persoon die de documenten ondertekent is degene die de begrafenisondernemer zal vragen te betalen. Kan er getekend worden onder vorobehoud dat anderen moeten meebetalen? In dit geval veronderstel ik dat een rechter zal beslissen dat 4 kinderen onderhoudsplichtig zijn en niet de ene die nog contact heeft met zijn vader. Maar zoiets kan niet in 1-2-3 geregeld worden ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 mar 2013 19:09

Begrafeniskosten worden principieel betaald uit de tegoeden van de nalatenschap , als bevoorrechte schuld. Kan dit niet , zijn de erfgenaam-kinderen de personen die die last moeten dragen. Zelfs als die de erfenis weigeren , kunnen zij toch verplicht worden die kosten te dragen.
Tegenwoordig wordt bij het OCMW , om de kosten van begrafenis te dragen , meer gekeken naar de situatie van de kinderen-erfgenaam. Slechts als die behoeftig zijn , zal het OCMW de kosten dragen.
Ik denk dat u best op voorhand onderling deze zaak bespreekt zodat iedereen weet waar men aan toe is. De aard en de 'luxe' van de begrafenis kan daar op af gestemd worden. Spreek ook eens met het plaatselijk OCMW.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lila2000
Topic Starter

#3 , 29 mar 2013 19:21

tja, dat is nu juist het probleem. De andere kinderen spreken ook niet meer met mijn man, omdat hij nog af en toe bij hun vader gaat. Ze zullen er alleszins alles aan doen om niks te betalen. Maar ondertussen moet er wel een begrafenis besteld en betaald worden. (en zoals gezegd, vader heeft niks want leeft van dag tot dag)

Reclame

Gehenna

#4 , 19 apr 2013 18:07

Misschien wat laat maar wij hebben ons laten onterven en ik als oudste van 3 heb de begrafenis MOETEN betalen. Heb dat ook gedaan anders kregen we geen acte van overlijden binnen de termijn waarop je afstand kan doen van erfenis.
Het is dan aan u om de andere kinderen aan te klagen en hun deel van de kosten op te eisen.

Mijn geval is iets anders maar de vraag is, of de gerechtskosten om hen hun deel te laten betalen niet hoger oplopen dan de kosten van de begrafenis zelf ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2013 21:33

Indien alle kinderen de erfenis verwerpen ( RB eerste aanleg waar vader woonde) dan worden de begrafeniskosten uiteindelijk via gerechtelijke weg verhaalt op ALLE kinderen.
Indien de kinderen zelfs de begrafenis niet doen (ook al meegemaakt) zal de overheid de nodige stappen zetten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”