inzagerecht huwelijksovereenkomst ouders

aiksas
Topic Starter

inzagerecht huwelijksovereenkomst ouders

#1 , 28 mar 2013 12:44

Onze papa overleed 8 jaar geleden, wij (3 kinderen), hebben nooit moeten samenkomen bij een notaris.
Wij weten dus ook niet welk huwelijksovereenkomst onze ouders hadden. Ook hebben wij een zus die overleed voor onze papa en waarvoor wij toen wel zijn samengekomen voor de verdeling van haar erfenis.
Wij hebben niets geërfd van papa. Volgens onze moeder had zij alles geërfd (woning, geld van verschillende rekeningen, inboedel, kunstwerken, wagens...) en was het dus niet nodig om samen te komen. Verder werd daar niet meer over gepraat. Nu is mijn vraag of dit wel kan en of wij recht hebben op inzicht van hun huwelijksovereenkomst. Er is een huwelijksovereenkomstwijziging geweest enkele maanden voor zijn overlijden maar er is geen testament bij een notaris terug te vinden in de databank.
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door aiksas op 29 mar 2013 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2013 12:46

En wat was de wijziging van het huwelijkscontract?

aiksas
Topic Starter

#3 , 28 mar 2013 12:48

dat is juist wat wij niet weten, kunnen wij dat opvragen bij de betreffende notaris zonder haar medeweten?

Reclame

aiksas
Topic Starter

#4 , 29 mar 2013 09:05

Bij navraag bij het CRT hebben wij dit ontvangen:"Type beschikking: Wijziging 50 - Huwelijksovereenkomst betreffende de huwelijksvoordelen onder voorwaarde van overleven of betreffende artikel 1388, tweede lid BW (Valkeniers overeenkomst). Kan er iemand hier wat meer uitleg over geven aub?
De bedoeling van de inhoud van het huwelijksovereenkomst te weten te komen is omdat wij als kinderen graag op voorhand willen weten of wij op alles nog eens successierechten zullen moeten betalen indien onze mama komt te overlijden.

Oude Belg

#5 , 29 mar 2013 09:18

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

aiksas
Topic Starter

#6 , 29 mar 2013 09:36

Bedankt voor de verwijzing maar het blijft mij toch nog steeds onduidelijk...een korte samenvatting zou welkom zijn. Kan er hoe dan ook inzage zijn in de huwelijksovereenkomst? en moesten wij niet samengekomen zijn bij de notaris na papa zijn overlijden?

wanton

#7 , 29 mar 2013 13:14

Waarschijnlijk is het huwelijkscontract toen gewijzigd met de clausule ' langst leeft, al heeft' , of het zgn. verblijvingsbeding. Dat wil zeggen dat alles naar de langstlevende gaat en dat de kinderen pas tussenkomen in de erfenis na het overlijden van de tweede ouder.
De wet Valkeniers is hier niet van toepassing. Dat gaat over kinderen uit een andere relatie dan het huidig huwelijk.
Ik vind die beslissing om deze clausule in te lassen spijtig. Vooral omdat er kinderen zijn . De kostprijs aan successierechten is te hoog , terwijl er eigenlijk weinig tot geen voordelen zijn.
Ik weet niet of het huwelijkscontract nog 'aanwezig' is , want er is sinds vaders overlijden geen huwelijk meer.
Misschien eens bij de Registratie informeren naar de aangifte van de nalatenschap , waar zeker een verwijzing naar dit contract moet gedaan zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#8 , 30 mar 2013 09:31

Huwelijksovereenkomsten worden in de rand van de huwelijksakte vermeld in de gemeente waar het huwelijk plaatsvond en kunnen ingezien worden door derden.

“Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het GEHELE vermogen, zal ontvangen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Er is een huwelijksovereenkomstwijziging geweest’

Indien die huwelijksovereenkomst inhield dat de langstlevende het gehele vermogen, zal ontvangen,dan ontvingen de kinderen niets. Zij moesten in dat geval geen successieaangifte (mee)doen. en dan ook geen successierechten betalen. Ik ga ervan uit dat er geen kinderen waren uit een andere relatie,zodat art.1388,al.2 B.W. niet van toepassing was.

Anti-misbruikbepaling in de inkomstenbelastingen en de registratie-, hypotheek- en griffierechten (Ci.RH.81/616.207 dd. 4 mei 2012,B.S.14 mei 2012,p.28141)=
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ning=false" onclick="window.open(this.href);return false;

‘Er is een huwelijksovereenkomstwijziging geweest enkele MAANDEN voor zijn overlijden’

Zie ook ‘sterfhuisclausule’ in voornoemde Anti-misbruikbepaling.

Bij moeders overlijden zijn haar erfgenamen successierechten verschuldigd op ALLES wat zij nalaat,inbegrepen op wat ze door voornoemde huwelijksovereenkomst ontving
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

aiksas
Topic Starter

#9 , 02 apr 2013 11:39

Bedankt voor de nuttige informatie!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”