pensioensparen

werner1
Topic Starter

pensioensparen

#1 , 03 apr 2013 23:12

Beste,
In de jaren '80 sloot ik een pensioensparen af bij maatschappij x als een appeltje voor de dorst.
Ik stelde voor om jaarlijks een bedrag te storten, waarna de bedragen elk jaar met een bestendige opdracht werden doorgestort naar de maatschappij.
De gestorte bedragen werden fiscaal ingebracht.
Verschillende malen liet ik deze premie verhogen.
Dit jaar wou ik echter het maximum betalen, zijnde 930€, het maximumbedrag dat fiscaal kon worden afgetrokken.
Nu laat de maatschappij mij weten dat dit niet mogelijk is, gezien deze polissen voor hun verlieslatend zijn gezien de zeer gunstige voorwaarden waarvan ik kon genieten bij aanvang, waardoor het uitgekeerde bedrag naar rato van de gestorte bedragen zou overeenkomen met 4,80% opbrengst.
Het maximum dat ik zou kunnen verhogen is 14% per jaar, maar niet de 50% zoals ik voorstelde.
Kan dit zomaar dat mij een maximum grens wordt opgelegd van 14% i.p.v. de 50% die ik wens ?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 apr 2013 00:11

Begin , eventueel ergens anders , een nieuw contract.
Dat van die maximum verhoging heb ik nog gehoord. Heeft iets te maken meet uw leeftijd. Ben jij meer dan 60 jaar?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

werner1
Topic Starter

#3 , 04 apr 2013 07:34

Beste,
De uitbetaling van het pensioensparen, bij wel en wee, geschiedt over 7 jaar.
Neen, het is een ingenomen standpunt van de maatschappij die niet wenst dat ik de premie welke ik nu betaal met 100% verhoog van hetgeen ik nu betaal. Het is een verhoging met 100% en niet met 50% zoals ik eerder aanhaalde .... .
Zij wensen echter maar een verhoging van 15% toestaan op de premie die ik nu betaal, hetgeen voor mij ongunstig is naar het uit te keren eindbedrag toe en ook wat de belastingvermindering betreft.
Het is omdat het economisch slecht gaat zijn het voor hen verlieslatende polissen, gezien de gunstige voorwaarden bij intrede wat het uit te keren bedrag betreft.
Kunnen zij dit contract eenzijdig aanpassen en mij beletten om het volle bedrag van 960€ jaarlijks te storten, daar waar het vroeger geen probleem was om de premie jaarlijks te verhogen ?
Bedankt

Reclame

basejumper

#4 , 04 apr 2013 18:18

Werner,

De polissen uit de jaren 80 leverden een gegarandeerde rente op van 4,75%. Later 4,25 en 3,75 %. Die rendementen kunnen de maatschappijen nu niet meer waarmaken. De rente op OLO's op 10 jaar staat 2,07 %. Op 7 jaar 1,33 %. Jou dus 3,75 %, 4,25 % of 4,75 % garanderen terwijl je inleg maar belegd kan worden aan 1,33 % is uiteraard verlieslatend.
Niets belet je echter om een nieuw contract af te sluiten bij een andere maatschappij waarbij je het maximaal fiscaal aftrekbaar bedrag kan storten. Alleen zal je gegarandeerd rendement een stuk lager liggen. gekoppeld aan je fiscale aftrek en de resterende duurtijd zal het waarcshijnlijk globaal een betere keuze zijn.
besef echter dat je per fiscaak jaar maar in één contract kan storten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”