Bedrag schenken aan mensen die mij aan klanten helpen

mrcookie
Topic Starter

Bedrag schenken aan mensen die mij aan klanten helpen

#1 , 06 apr 2013 18:38

Binnekort zal ik wsh in het buitenland mijn activiteiten uitvoeren voor onbepaalde duur (webdesign). Tot nu toe was er telkens maar 1 keer persoonlijk contact met mijn klanten, namelijk in het begin van het project om alles eens te overleggen. 1 maal is dit zelfs niet nodig geweest.

Uiteraard zal het moeilijker zijn om vanuit het buitenland nieuwe klanten te winnen. Er is namelijk geen persoonlijk contact mogelijk. Uiteraard wel via Skype, telefoon, mail, etc maar dus niet in real life.

Nu vraag ik mij af of het wettelijk mogelijk is om iemand die mij een klant kan bezorgen een bepaald bedrag te geven. Stel nu dat persoon x (kan eender wie zijn, hoogst wsh particulier dus) mij een klant bezorgt. Deze persoon x zou ik dan bij afsluiting van het project (dus na factuur en betaling van de klant) 10% van het factuurbedrag geven of een forfaitair bedrag. Kan dit?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 08 apr 2013 12:06

Dat kan, maar er zijn wel (afh. van het bedrag) een aantal vereisten en fiscale gevolgen
je zal dan wel één maal per jaar aan deze personen een juiste fiscale fiche (281.50 vermoed ik )moeten opmaken (of laten opmaken door uw boekhouder). De personen zullen hierop ook belast worden in de personenbalasting (hoe is afh. van hun persoonlijke situatie)

Lees dit al eens even door voor wat meer info
http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... jverdienen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet over welke bedragen het gaat, maar indien 1 persoon jou jaarlijks een aantal projecten bezorgt kan dit voor hem "onaangename" gevolgen hebben (bijberoep zelfstandige,...)

timoVP

#3 , 08 apr 2013 23:33

Je kan hem/haar uitbetalling in vrom van commissie. Net zoals zoveel bedrijven die werken met affiliates.

Reclame

mrcookie
Topic Starter

#4 , 11 apr 2013 14:10

Bedankt Dako, ik zal de link eens bekijken.

timoVP, kan je me iets meer uitleg geven over die vorm van commissie aub? Bedankt!

mrcookie
Topic Starter

#5 , 11 apr 2013 14:18

Als ik mij op onderstaande baseer, is het dan juist geredeneerd om gewoon minder dan 125€ uit te betalen aan de personen die mij aan klanten helpen? Dan komt er niets administratiefs bij kijken als ik het juist heb.
1. Ik verdien amper iets (€ 0,01 – € 125,00).

Ik richt mij tot de regeling van de fiches 281.50 waarbij een onderneming verplicht is om deze in te dienen vanaf het moment dat ze iemand € 125,00 of meer betaald voor een dienst/aankoop.
Om de kosten te rechtvaardigen is deze fiche 281.50 verplicht op te maken en door te sturen. Dit betekend dan ook dat deze inkomsten automatisch bekend worden gemaakt aan de overheid en deze dien je dan als verdiener aan te geven.

Ik denk dat € 125,00 een degelijk bedrag is dat als ‘occasionele verdienste’ kan bestempeld worden. Je moet deze in principe aangeven in je aangifte personenbelasting.

Voorbeeld:
Je werkt voor 5 partijen en verdient bij elke partij 125€: Elke partij dient zo’n fiche op te maken en op die manier wordt je totaal inkomen van 625€ automatisch bekend bij de administratie. Je moet het totaalbedrag vervolgens opgeven in je aangifte personenbelasting.
Je werkt voor 1 partij en verdient 125€: Ook hier moet je de inkomst van 125€ aangeven.
Je werkt voor 3 partijen en verdient bij elke partij 25€: Niemand zal een fiche moeten opstellen en dus zijn de inkomsten niet onmiddellijk bekend bij de administratie. Dit neemt echter niet weg dat je in principe deze inkomsten moet aangeven.

Read more at http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... Xlb12Xp.99" onclick="window.open(this.href);return false;

dako

#6 , 11 apr 2013 14:37

Inderdaad. Dit wil echter wel niet zeggen dat deze belastingsvrij zijn voor de ontvanger, deze dienen "in principe" aangegeven te worden...

Let wel op, dit is opjaarbasis, 2x 75€ aan dezelfde persoon = fiche op te maken...

mrcookie
Topic Starter

#7 , 15 apr 2013 13:40

Idd zo heb ik het verstaan. Bedankt voor het antwoord!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”