Omtrent erfenis dochter

Blacklover
Topic Starter

Omtrent erfenis dochter

#1 , 19 apr 2013 23:03

Geachte

Ben hier toevallig op dit forum gekomen omdat ik al lang zocht naar een antwoord op mijn vraag
Men hoort zoveel zeggen dat je op den duur het bos door de bomen niet meer ziet
De wet veranderd alsmaar dat ik het echt niet 100% meer zeker weet hoe het in mekaar zit
Hier begint mijn verhaal
Gehuwd in 1971 en meteen een dochter erbij
Paar jaar later een huis gezet , en alles verliep prima in ons huwelijk
Vele jaren later ging het mis
Ok ons besluit : scheiden en huis verkopen
Ging tamelijk vlot en was geen vechtscheiding
Mijn ex vrouw heeft het huis ingekocht en mij mijn deel gegeven en de rest hebben we onderling geregeld ( hoe moet het nu verder met de dochter !!!)
Heb iemand anders leren kennnen en ben hierbij gaan inwonen
Na enige tijd hebben we samen een huis gekocht in tontinne (waren niet gehuwd)
Enkele jaren nadien was er weer een probleem en zouden we uit elkaar gaan
We hebben alles geregeld bij de notaris : ik kocht het huis en bleef wonen en mijn ex vriendin heb ik uitbetaald
Dus het huis stond nu volledig op mijn naam
Ok , enkele jaren nadien een huwelijk aangegaan met een Filippijnse die nu ondertussen al de Belgische nationaliteit heeft
Heb haar echter nooit gevraagd om iets bij te dragen voor het huis
Toen ik het huis kocht en jaren nadien huwde had ik alles alleen betaald en bij ons huwelijk moest ik nog 2 jaar betalen voor de hypotheek
Heb mijn dochter in meer dan 15 jaar niet gezien of gehoord
Nu komt mijn vraag
Heeft zij ook recht op een deel van het huis als ik kom te overlijden en hoeveel is dit part?
Welk recht heeft mijn vrouw in verband met het huis ?
Dit is een vraag waar ik al een hele tijd mee worstel en maar geen echt antwoord op krijg
Heb al vele antwoorden gekregen van mensen maar ieder geval is toch anders denk ik
Hopelijk kunnen jullie mij een concreet antwoord of tenminste een suggestie geven hoe het werkelijk zit

Dank bij voorbaat en de groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2013 23:13

En wat denkt u dan zelf?
Huwelijkscontract?
Voorwaarden?

wanton

#3 , 22 apr 2013 15:25

Beste ,

het huis is van u alleen, vermits u het gekocht heeft voor dit huwelijk. Indien u niets doet , komt bij uw overlijden het huis voor de blote eigendom in handen van uw dochter. Uw echtgenote kan en mag ongestoord blijven wonen zolang ze zelf leeft. Bij haar overlijden komt het huis volledig toe aan uw dochter. Zo zegt de wet.
U kan om te beginnen al wel , via testament , de helft van het huis aan uw echtgenote geven. Dat kan best. Zij betaalt daar zelfs geen successierechten op.
U heeft uw dochter zoveel jaren niet gezien , en ik heb het gevoel dat dat niet meer zal beteren.
Wat ik nu ga zeggen is misschien te overwegen. Via testament geeft u de volledige woning aan uw echtgenote. Dat wordt zo uitgevoerd. Maar : uw dochter heeft dan nog 30 jaar de tijd om haar deel van het huis ( en uw erfenis) op te eisen. Dus zo lang zou het huis 'beschikbaar' moeten zijn. Pas na die periode zou uw echtgenote - of haar erfgenamen - zeker zijn van het huis.
Ik wil toch aanraden eens met een notaris te gaan praten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”