ontbinden verkoop

redface
Topic Starter

ontbinden verkoop

#1 , 27 apr 2013 11:36

Beste forumleden. Even mijn situatie schetsen:

In Augustus 2012 heb ik een verkoopsovereenkomst getekend voor de aankoop van een appartement, rond november heb ik dan van de notaris een uitnodiging gekregen om de akte te gaan ondertekenen, maar 2 dagen later werd ik telefonisch gemeld dat de akte zou worden uitgesteld omdat er 'problemen' waren.

Na een maand van uitstel heb ik dan contact opgenomen met de notaris om te vragen hoe het nu zat, want toen ik de uitnodiging voor akte gekregen had, had ik al nieuwe ramen en keuken besteld voor het appartement. Hij wist me te vertellen dat ik geduld moest hebben en dat ze het probleem aan het verhelpen waren, verder geen info.
Ik heb dan een advocaat onder de arm genomen omdat ik vermoedde dat er iets niet pluis was. Pas toen die contact opgenomen had met de notaris kreeg ik te horen wat het probleem nu effectief was: de verkoper had schulden en zijn bank wou de verkoop niet laten doorgaan (hypotheek lichten) vanwege zijn schulden (bij o.a. de bank).

Na overleg met zowel de notaris, makelaar, verkoper en mijn advocaat is er toen beslist dat we zouden wachten, opdat de verkoper zijn schulden zou kunnen aflossen.
Maar na nog eens 3 maanden te wachten blijkt dat zijn schuldenberg alleen nog maar gegroeid is.

Nu willen we de verkoopsovereenkomst verbreken, maar dan wel op voorwaarde dat mijn gemaakte schulden worden terugbetaald. Echter de notaris wist me 'droogjes' te vertellen dat ik mocht vragen wat ik wou, de verkoper zou het toch niet kunnen betalen.

Nu zie ik geen uitweg meer... Als ik de verkoopsovereenkomst zelf verbreek, heb ik een verlies van om en beide 7000 euro, maar als ik het niet doe, loop ik het risico om nog meer schulden te maken, die op hun beurt opnieuw niet kunnen verhaald worden bij de verkoper...

Mijn vraag is nu of dit allemaal wel zomaar kan? Moest de notaris mij niet al veel eerder ingelicht hebben over de financiele situatie van de verkoper?
En indien het wel kan, kan ik eisen dat de verkoop alsnog doorgaat, ondanks de bank?
De beslissing moet alleszinds voor augustus gemaakt worden, of ik loop het risico dat ik registratierechten zal moeten betalen (volgens mijn advocaat toch).
Is er een ombudsdienst of loket waar ik kan gaan aankloppen met dit probleem?

Groeten,

R.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”