toen ik vorig jaar mijn oude huis verkocht en een nieuw huis aankocht via mijn notaris maakte deze een rekenfout van € 25000.
ik heb meermaals gevraagd aan de notaris of deze berekening wel klopte telkens zei hij dat dit correct was.
1 maand na ondertekening van de akte kreeg ik plots een mail van de notaris : waarin hij zich excuseerde voor een rekenfout van € 25000 die hij had gemaakt
Ik kreeg toen 7 dagen tijd dit bedrag aan hem terug te betalen.
Het probleem is dat ik mij gebasseerd heb op zijn berekening en hierdoor geen hypotheekair krediet aangegaan ben voor de aankoop daar ik het nodige bedrag overhield door verkoop van mijn oude woning.
na ondertekenen van de akte is het immers niet meer mogelijk om hiervoor een krediet te nemen vertelde de bank mij. de enige oplossing was een persoonlijke lening die mij het dubbele zou kosten.
Na meermaals contact met de notaris heeft deze hiervan een rechtszaak gemaakt. toen ik op datum van de rechtszaak niet aanwezig kon zijn ( na vele jaren van zelfstandigheid ben ik als werknemer aan de slag gegaan en kon bijgevolg geen verlof krijgen) heb ik uitstel van de zaak gevraagd.
Blijkbaar heeft de notaris hier een machtspositie waardoor hij toch een uitspraak verkregen heeft.
Ik wou tegen deze uitspraak in beroep gaan maar het vonnis werd mij pas na 7 weken bezorgd waardoor dit niet meer mogelijk was.
Hierop ben ik naar de notaris gegaan om onderling een afbetalingsplan op te stellen. Hij wou wel een afbetalingsplan doch weigerde hij om ook maar iets op papier te zetten.
Bijgevolg heb ik als teken van goede wil toch enkele maanden een afbetaling gedaan.
Ondertussen kreeg ik de ene brief van de deurwaarder na de andere. Nu is het zelf zo erg dat mijn woning openbaar verkocht zal worden.
Mijn vrouw is momenteel zwanger en bij openbare verkoop krijgen wij slechts 1 maand de tijd om te verhuizen. Ik heb reeds een andere woning maar daar kan ik pas 2 maand na verkoop van mijn huis gaan wonen. tegen die periode is mijn vrouw hoogzwanger.
kunnen zij ons zomaar op straat zetten terwijl dit alles een GROTE FOUT van de notaris is?
1. Kan dit zomaar?
2. kan ik een boete krijgen wegens het verkopen van mijn woning binnen het jaar?
3. Indien ik zwaar financieel verlies lijdt met de verkoop kan ik de notaris hiervoor verantwoordelijk stellen? zoja hoe?
Dit alles sleept nu al meer dan een jaar aan zonder dat wij ons enigzins kunnen verdedigen ik hoop wat goede raad te verkrijgen zodat we dit hopelijk snel achter ons kunnen laten en eindelijk verder gaan met ons leven
mvg