Webwinkel en ondernemingsnummer

sedat
Topic Starter

Webwinkel en ondernemingsnummer

#1 , 17 mei 2013 23:21

Hallo iedereen

Ik ben van plan om een webwinkel te beginnen (als bijverdienste) en heb hierover een aantal vragen.
Ik zou graag aan dropshipping willen doen en telkens ik mij wil aanmelden bij leveranciers vragen zij een ondernemingsnummer.

Nu vroeg ik me af wat de kosten hierbij allemaal zijn als ik mezelf inschrijf als zelfstandige en over een ondernemingsnummer beschik EN inschrijf bij een ondernemingsloket (gehoord dat dit ook moest?).
Niet dat ik niet ambitieus ben :lol: maar het kan zijn dat ik per maand maar 2 artikelen verkoop of de ene maand minder dan de andere.
Is dus eigenlijk niet te voorspellen, zou ik hiermee dus uit de kosten geraken van het als zelfstandige zijn?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2013 15:11

Als je daden van koophandel stelt ben je verplicht je in te schrijven in het ondernemingsloket en een BTW nummer aan te vragen, en ook je aan te sluiten bij een kas voor sociale zekerheid.
Je kan vrijstelling BTW krijgen wanneer je geen 25.000 omzet heeft per jaar, maar kan dan ook geen BTW aftrekken.

Wanneer je geen +/- 1400€ netto winst maakt per jaar kan je vrijstelling krijgen van RSZ betalen( moet je ook aanvragen).

Maar de vraag is soms is het sop de kool waard, als het een bijverdienste is ???
Normaal is de RSZ +/- 22% van je winst + de belastingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#3 , 20 mei 2013 18:14

Ondernemingsloket regelt uw ondernemingsnummer. Dit kost iets van 70 EUR. Verder moet je uw sociale bijdrage betalen, tenzij je minder verdient dan een bepaald bedrag. (post hierboven spreekt van 1400 per jaar, ik dacht dat het ietsje hoger was, maar niet veel meer). Ga gewoon eens informeren bij een ondernemersloket. Xerius en Partena hebben de laagste kost voor hun dienstverlening (kosten/baten). En maak dan uw eigen rekening. Als je er voor wil gaan, kan ondernemen echt de moeite zijn.

Verstuurd van mijn HTC Incredible S met Tapatalk

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mei 2013 18:57

om juist te zijn is het op 1/01/2013

geen bijdragen wanneer de winst minder dan € 1.419,50 is, per kalender jaar.

Als bij beroep betaal je voorlopige bijdragen op 1/01/2013
minimumbijdrage per kwartaal
1ste jaar € 72,75
2de jaar € 74,52
3de jaar € 76,30
Vanaf het 4de volledige kalenderjaar € 78,07

22% op de geherwaardeerde beroepsinkomsten van het refertejaar
tot € 55.405,04

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”