Hallo,
graag had ik volgende zaak aan jullie eens voorgelegd.
Ons dochter,4 jaar,is geboren uit een vorige relatie. Deze relatie liep op de klippen en mijn ex trouwde met een andere man waar ze iets meer dan 2 jaar bijbleef. In september 2006 werd beslist uit elkaar te gaan met een e o t.
Nu,de ex van mijn ex legt een verzoekschrift neer bij de jeugdrb omdat hij een "bijzonder affectieve band " zou hebben met mijn dochter. In eerste instantie dacht ik dat dit verzoekschrift van tafel zou worden geveegd door de jeugdrechter maar die beval een maatschappelijk onderzoek.
Uit dit onderzoek bleek dat mijn dochter wel weet wie die man is,hoe kan het ook anders na 2 jaar samenwonen,maar niet te kennen gaf dat zij nog nood had aan verder contact met die man. Mijn dochter een beetje kennende heeft zij daar idd geen behoefte aan,haar leven gaat gewoon zijn gangetje,ze is gelukkig en praat niet over die stiefvader. Voor mij is het dan ook niet nodig dat de stiefvader nog verder contact heeft met haar. (Ter verduidelijking,ik heb daar geen probleem mee dat zij contact zou hebben met hem,zoals een begroeting op straat ofzo,eens samen ons naar de speeltuin gaan,maar mijn dochter 1 dag per maand opeisen vind ik een stap of twee te ver gaan).
Maar de rechter besliste toch in zijn voordeel en ondanks hij geen enkel voorstel heeft gedaan of enig persoonlijk contact heeft gezocht met ons,dit in tegenstelling tot ons die dit wel hebben gedaan,krijgt meneer nu hoogst waarschijnlijk bezoekrecht van 1 zaterdag per maand. Ik vind dit nogal ver gaan. Toegegeven,hij heeft twee jaar een gezin gevormd met haar,maar nu is de situatie veranderd en moet hij zich,volgens ons,maar neerleggen bij dit.
Nog even ter verduidelijking:mijn ex en ik vormen opnieuw een koppel sinds enkele maanden en ons dochter woont nu samen met haar mama en papa. Ik ben destijds ook naar de jeugdrb moeten stappen omdat de stiefvader ervoor zorgde dat ik een jaar lang geen contact had met ons dochter (!!!).
Ik heb enkele zaken gelezen over de "bijzonder effectieve band" maar kwam geen enkele zaak tegen die de ex-stiefvader bezoekrecht gaf. Wel een grottmoeder,die door de bloedband,6 dagen per jaar haar kleinkind mocht zien.
Wat denken jullie hiervan?
Vriendelijke groeten.