Mijn ex probeerde helft van studietoelage op te eisen en hij berekende dat ik minstens xxxx euro kreeg voor onze meerderjarige dochter.
Ik maakte geen onkostenstaat voor dochter wat betreft studiekosten en vroeg hem ook niet voor de helft tussen te komen. Nu is zijn redenering als je geen kostenstaat maakt, zijn er geen kosten en daarom eist hij nu de helft van de beurs op. Ik antwoordde hem in A.S. dat studietoelage eigen is aan het kind en niet kan worden overgedragen. De studietoelage wordt op rekening van mijn dochter overgemaakt en zij beheert deze rekening. Trouwens de hoogte van het bedrag van de studietoelage kan hij niet berekenen, hij kent niet het aantal studiepunten en de leefeenheid, enkel mijn inkomen. Het is wel mogelijk dat als een rechter beslist over wat er met de rest van de toelage moet gebeuren, ik verplicht ben de beurs van de totale studiekosten van de kinderen die bij mij verblijven af te trekken. Maar dan zeg ik gewoon dat ze op is, bijvoorbeeld gebruikt voor autorijlessen. Ik leerde ondertussen dat je nooit weet met zekerheid hoe een rechter gaat reageren.
Over dat laatste ben ik het zeker mee eens (heb al wat ervaring achter de rug)
Maar ik heb altijd (mijn dochter studeert nu al twee jaar verder in Gent) een afrekening bij gehouden in geval mijn ex toch maar eens wil weten wat de kosten zijn...
Maar nu verandert de zaak nog eens, mijn dochter gaat in september op (verplichte) erasmus naar Keulen. Ik krijg terug een verhoogde erasmusbeurs (door mijn laag inkomen)naast mijn studietoelage voor haar studies.
Haar kot in Gent kan ik gelukkig onderverhuren want ze zit dus ook met een kot in Keulen. Dus zou het best kunnen dat ik een stuk van de studietoelage over kom.
Het is eigenlijk niet mijn bedoeling maar daar persoonlijk iets van over te houden. Ik zou het bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken voor leefgeld in Keulen.
Ik wil er ook nog bij vermelden dat mijn ex geen onderhoudsgeld betaalt voor mijn dochter.
Wij hebben twee kinderen, mijn zoon is ten laste van hem, mijn dochter is ten laste van ik. De studiekosten worden gedeeld.
mvg
Véro