Factuur rechtsgeldig?

RedAttack
Topic Starter

Factuur rechtsgeldig?

#1 , 10 jul 2013 14:48

Even de situatie in een notedop.

Ik ben zelfstandige en augustus 2012 werd mijn vrachtwagen bij een garagist binnengebracht voor herstelling.

Vrachtwagen is daar blijven staan tot februari 2013, waar ik hemzelf toen heb opgehaald en binnengebracht in andere garage.

Garagist heeft tijdens die periode allerhande onderdelen verwijderd onder het mom van "diagnose", maar niet teruggeplaatst. De vrachtwagen werd dus ook niet hersteld.

Tijdens de stalling (op zijn buitenterrein) werden er onderdelen (spiegels en koplampen) gestolen, die door garagist zouden worden vergoed/vervangen (is niet gebeurd)

Gisteren, incasso-bureau aan de lijn gehad:

Zou factuur t.b.v. 1342€ zijn opgestuurd op 14/4/13, die ik niet heb ontvangen.
op 6/6/13 aangetekend schrijven, die ik niet heb afgehaald, wegens verblijf in hospitaal (gebroken schouderblad)

Is deze factuur wel rechtsgeldig? Dacht dat factuur moest opgemaakt worden max 5de dag volgende op de maand na levering van de "dienst"

Moet ik alsnog de diefstal van de onderdelen aangeven bij politie?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2013 15:47

Nu de diefstal gaan aangeven lijkt erop dat u onder de betaling van de factuur onderuit wil.
Je had die diefstal ONMIDDELLIJK na vaststelling moeten aangeven.
Factuur is OK. Er is geen bepaalde termijn voor het opstellen van een factuur.l

bartvdv

#3 , 10 jul 2013 16:50

Als de TS oorspronkelijk een overeenkomst had om de diefstal (?) in der minne te regelen is het toch normaal dat er niet onmiddellijk klacht werd neergelegd bij de politie.

Er is wel degelijk een termijn waarbinnen een factuur moet opgesteld worden, maar buiten een mogelijke boete (zeer onwaarschijnlijk) van 50 euro vanwege de btw-administratie heeft de opsteller niets te vrezen.

Reclame

RedAttack
Topic Starter

#4 , 10 jul 2013 17:42

zopas het dossier via mail gekregen van het incassobureau.

Opgemerkt dat er een order-bon tot herstelling , die zogezegd door mij ondertekend is, is bijgevoegd.
Heb deze helemaal niet getekend. Mijn naam is er zelfs verkeerdelijk op genoteerd en handtekening is niet de mijne.

M.a.w. garagist maakt zich tevens nog schuldig aan schriftvervalsing.

Denk dat ik morgen toch maar eens klacht ga gaan neerleggen ivm de diefstal van goederen,misbruik van vertrouwen ivm de herstelling en schriftvervalsing.

Volgens incasso, zou dossier doorgespeelt worden naar arbitrage-hof en sta ik zeer zwak, aangezien ik de factuur voorheen nooit heb betwist. (moeilijk om te betwisten als je deze nooit heb ontvangen) Ben er vrij zeker van dat de oorspronkelijke factuur zelfs nooit is opgestuurd, enkel de aangetekende zending.

Heb er geen probleem mee om iemand die een herstelling aan mijn vrachtwagen heeft uitgevoerd te vergoeden, wel met het feit dat die er gedemonteerd werd, nadien maanden onaangeraakt heeft gestaan, onderdelen van gestolen worden, tenslotte niet hersteld werd, maar wel gepeperde rekening voor "diagnose" tbv 1342€ word opgestuurd.

Franciscus

#5 , 10 jul 2013 18:14

incassobureau
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Arbitrage Hof???? dat is het grondwettelijk hof....(van vroeger) en ik denk niet dat die zich daar mee gaan bezig houden.

Hebt u de aangetekende zending dan geprotesteerd?

Kan u een chronologisch verloop van al de feiten samenstellen met telefoontjes , mails , plaatsbezoeken enz enz
Dat verwerken in uw AS

RedAttack
Topic Starter

#6 , 10 jul 2013 18:20

Aangetekende zending heb ik dus ook nooit ontvangen/afgehaald, omdat ik op dat moment gehospitaliseerd was.

Weet pas sinds gisteren dat er een factuur is opgemaakt.
Ging er vanuit dat de garagist geen kosten zou aanrekenen voor de "diagnose", omdat ik mijn "gestolen onderdelen" (die hij zelf mssch geeft gedemonteerd) niet vergoed heb gezien.

Ondertussen de factuur van de herstelling, bij andere garagist opgezocht, en die blijkt dus al van eind januari te zijn. Vrachtwagen is m.a.w. al veel langer geleden afgehaald.

RedAttack
Topic Starter

#7 , 11 jul 2013 13:30

Blijkt nu dat de firma die met me contact heeft gezocht (enkel telefonisch) buiten de bezorging van de gevraagde stukken (e-mail), geen incasso is, maar een arbitrage instelling van Brugge.

Heb hen gemeld dat ik de factuur betwist en uitzetting gedaan van de feiten.
Heb hen tevens gemeld dat ik de garagist nog tot maandag de tijd heef om me een creditnota te bezorgen, indien niet ga ik naar de politie om klacht tegen hem neer te leggen.

De garagist probeer ik al dagen telefonisch te bereiken, maar die is niet bereikbaar voor enig commentaar.

bartvdv

#8 , 11 jul 2013 13:40

Dus eigenlijk is het gewoon een bedrijf dat geschillen tussen handelaars probeert op te lossen voor een prijsje (9% van het factuurbedrag), zoals je sommige boekhoudkantoren hebt die proberen om facturen te innen. Ben jij daar bij aangesloten ? Zij schermen met "“Een overeenkomst tot arbitrage behoort te zijn vervat in een door de partijen ondertekend geschrift, of in andere hen bindende stukken, waarin zij blijk hebben gegeven van hun wil om het geschil aan arbitrage te onderwerpen.” Ofwel zou het in de verkoopsvoorwaarden van de verkoper moeten staan (als handelaar wordt je geacht daar kennis van genomen te hebben).

RedAttack
Topic Starter

#9 , 11 jul 2013 14:04

De tegenpartij heeft hen ingeschakeld en die clausule staat onderaan op zijn factuur, waarvan ik gisteren per e-mail een kopie van heb ontvangen.

RedAttack
Topic Starter

#10 , 12 okt 2013 14:49

In juli dus klacht neergelegd bij de politie: valsheid in geschrifte, niet leveren van gefactureerde goederen/prestaties en natuurlijk de diefstal van de onderdelen.

2 maanden later nog steeds geen verder nieuws, buiten het feit dat de tegenpartij is gevraagd om een verklaring te komen afleggen,maar is er nog niet geweest.

Franciscus

#11 , 12 okt 2013 22:00

Is ook niet verplicht om te gaan.

ddanck
Contacteer: Website

#12 , 14 okt 2013 11:45

OPGELET, wanneer het arbitragebeding is opgenomen in de factuurvoorwaarden en deze door de klant zijn aanvaard, is men daaraan verplicht onderworpen.

De rechtbank is dan niet meer bevoegd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

RedAttack
Topic Starter

#13 , 16 okt 2013 12:57

OPGELET, wanneer het arbitragebeding is opgenomen in de factuurvoorwaarden en deze door de klant zijn aanvaard, is men daaraan verplicht onderworpen.

De rechtbank is dan niet meer bevoegd.

Daar ben ik nog niet zo zeker van;

1. arbitrage-instelling: heeft me laten weten dat ze de zaak niet verder kunnen behandelen omdat er een gerechtelijk onderzoek lopende is.
2. gaat hier trouwens niet meer alleen om een onbetaalde factuur, maar over oplichting,diefstal en dergelijke.
Veronderstel dat dit toch een zaak zal worden voor de correctionele rechtbank?

ddanck
Contacteer: Website

#14 , 17 okt 2013 14:02

Sta me toe mijn vorige antwoord te nuanceren:

De (burgerlijke) rechtbank is dan niet meer bevoegd.

Een vervolging voor de correctionele rechtbank staat daarvan natuurlijk los.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

RedAttack
Topic Starter

#15 , 07 mar 2014 13:55

Net bericht gekregen van parket:

Zaak geseponeerd wegens te weinig bewijslast.

m.a.w. tegenpartij komt met schriftvervalsing, uitschrijven van valse factuur, diefstal van onderdelen van mijn vrachtwagen op zijn prive-eigendom, gewoon weg.

Hoeveel bewijzen moeten er dan wel zijn vooraleer men overgaat tot vervolging?
Zelfs een blinde kan zien dat de handtekening op de bestelbon niet de mijne is, staat zelfs schrijffout in de handtekening (mijn naam is met ck en niet met kk)

Opmerkelijk dat er sedert mijn klacht bij politie geen verdere aanmaningen tot betalingen meer zijn gestuurd door tegenpartij. Maar vermoed dat nu met deze seponering de miserie van vooraf aan zal beginnen.

Iemand idee, hoe ik deze seponering kan aanvechten?

Terug naar “Handelspraktijken”