Belasting controle

FreelancerIT
Topic Starter

Belasting controle

#1 , 22 jul 2013 14:32

Vandaag ontving ik een brief van de Belastingen: contrrole van de inkomsten van 2011.

Een telefoontje naar de belastingsadministratie maakte me niet veel meer wijzer.

Welke redenene zouden er kunnen zijn voor een dergerlijke controle?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 22 jul 2013 16:06

Uit je gebruikersnaam concludeer ik dat je zelfstandig bent. t Wordt dus (ondermeer) een controle van je ingebrachte kosten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jul 2013 16:12

Als zelfstandige is het toch maar normaal dat je belasting controle krijgt, Als ik me niet vergis zit je in WCO en dan heb je altijd controle van belastingen en BTW.
Ik weet niet hoe het nu nog gaat, maar wij hadden altijd om de twee jaar een grondige controle , wij zaten dan ook een een geviseerde sector.

Als je boekhouding compleet is dan heb je ook niks te vrezen, ik heb dit 35 jaar altijd zelf en alleen de controle ontvangen en altijd het goed(normaal) afgebracht, ik hoop voor je het zelfde.

Een controle kost toch altijd iets hoor, ik had altijd zeer weinig aftrekposten en dan kan men er ook geen verwerpen.

Onthoud één ding het zijn ook maar mensen die hun job moeten doen, en als je hun beleeft ontvangt en alles toont en antwoord zal je zeker geen last hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

De Swa

#4 , 23 jul 2013 08:30

Nee, je hebt niet veel te vrezen.

Als ze op onterecht als beroepskosten afgetrokken uitgaven botsen, riskeer je een boete van 309%. Of om het even wat meer sprekend te maken: een privé etentje van 200 EUR dat dus onterecht door je bvba betaald werd, wordt dan plotseling een onaftrekbare onkost van 927 EUR!

't Is maar dat je het weet...

alainsch

#5 , 23 jul 2013 10:21

Als ze op onterecht als beroepskosten afgetrokken uitgaven botsen, riskeer je een boete van 309%
In theorie althans...

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ring.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

FreelancerIT
Topic Starter

#6 , 23 jul 2013 13:09

Als ze op onterecht als beroepskosten afgetrokken uitgaven botsen, riskeer je een boete van 309%. Of om het even wat meer sprekend te maken: een privé etentje van 200 EUR dat dus onterecht door je bvba betaald werd, wordt dan plotseling een onaftrekbare onkost van 927 EUR!
309% op het totale inkomen, of 309% op wat er ten onrechte werd afgetrokken?

Ook is er nog iets anders... In dit voorbeeld en in dit artikel komt het naar voor als iets exclusiefs voor de Vennootschapsbelasting. In 2011 had ik een klassieke eenmanszaak, nog steeds trouwens. Geen idee of dat een verschil maakt?

Nu, 2011 was een slecht jaar voor mij, maar (in totaal) 5000 euro aan verschuldigde belasting, wat volgens mij ook de reden van de controle gaat zijn... Ik heb ook amper iets kunnen aftrekken, veel gaan ze niet kunnen rapen m.a.w. Kleine onkosten zoals een etentje hier & daar (van € 40, in aantal nog steeds te tellen op je vingers), wat computermateriaal (ik ben freelance programmeur van beroep) en wat bureaubenodigdheden. Al bij al nergens iets noemenswaardigs.

Mijn boekhouding zou op zich in orde moeten zijn, er is wel 1 probleem: deze zit momenteel nog vast bij mijn oude boekhouder, een boekhouder waarmee ik een geschil heb...
Als zelfstandige is het toch maar normaal dat je belasting controle krijgt, Als ik me niet vergis zit je in WCO en dan heb je altijd controle van belastingen en BTW.
De WCO leek me inderdaad de meest voor de hand liggende reden, alleen... wat me dwars zit is het gebrek aan een duidelijk antwoord van bij de administratie zelf. Ik heb geen enkel probleem met gecontroleerd te worden, maar mocht er een probleem zijn, dan weet ik dit graag op voorhand. Als het om een routine controle gaat (al dan niet door de WCO), waarom zo wazig blijven?
Ik weet niet hoe het nu nog gaat, maar wij hadden altijd om de twee jaar een grondige controle , wij zaten dan ook een een geviseerde sector.
Ik dacht om de 3 jaar in mijn sector... dit is mijn 1ste controle. Op zich is de controle dan niets speciaals, alleen.. waarom geen eenduidig antwoord op mijn simpele vraag?
Als je boekhouding compleet is dan heb je ook niks te vrezen, ik heb dit 35 jaar altijd zelf en alleen de controle ontvangen en altijd het goed(normaal) afgebracht, ik hoop voor je het zelfde.

Een controle kost toch altijd iets hoor, ik had altijd zeer weinig aftrekposten en dan kan men er ook geen verwerpen.
Bij mij ligt alles bij de boekhouder, normaliter zou er dan niet echt een probleem mogen zijn... Of de man moet moedwillig dingen hebben achtergehouden en/of teveel afgetrokken.
Onthoud één ding het zijn ook maar mensen die hun job moeten doen, en als je hun beleeft ontvangt en alles toont en antwoord zal je zeker geen last hebben.
Dat was ook de bedoeling Lowie. :-) Ik ben zeker niet geneigd om tegen hen uit de hoogte te doen. Ik heb het altijd eerlijk gespeeld, ik verwacht van hen dan ook een gelijkaardige behandeling...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”