#1 , 24 jul 2013 13:41
Ik betrek sinds 2011 een appartement op het 5de verdiep waarin, net voor ik introk, overal 3-dubbele beglazing werd voorzien (hele grote 4x2,5m).
Onlangs stel ik vast dat in de venster in de living tegen de rand (binnenkant) een barst is van ongeveer 4cm startende aan de rand naar binnen toe. Geen versplintering enz. Net een breukje.
Ik stel de huisbaas hiervan telefonisch en schriftelijk op de hoogte, waarna deze even komt kijken. Probleem is volgens hen dat er spanning op het venster zit (wat ik ook dacht). Misschien ook niet onbelangrijk, ook in de deuren werd deze 3-dubbele beglazing gestoken. De deur die ik meest gebruik (geeft uit op mijn terras) is van in het begin beginnen zakken waarna ze niet meer toe ging. De huisbaas heeft dit zelf hersteld (zijn oplossing: het slot uitboren en wat lager gestoken. De deur zit dus nog even laag maar ze kan weer toe...).
De huisbaas had laten weten dat de herstelfirma contact ging opnemen met mij om alles te regelen want ze hadden een akkoord met de aannemer bereikt. (ze hebben nog niet gebeld).
Vandaag krijg ik plots een mail dat ik de gegevens van mijn verzekeraar dien door te geven. Ik heb zoals elke huurder een brandverzekering afgesloten die glasbreuk dekt, dit is geen enkel probleem. Ik meende echter dat ik enkel verantwoordelijk ben (en mijn verzekeraar dien aan te spreken) indien het geen overmacht of slijtage betreft (en ik dus zelf de venster heb gebroken), wat niet het geval is.
Ik veronderstel dat mijn premie brandverzekeraar zal omhoog gaan indien zij tussen dienen te komen (die venster is heel groot, dus duur, + plaatsing op 5de verdiep: lift huren enz). Is het niet zo dat de eigenaar zijn eigen brandverzekering dient aan te spreken? Ja/nee? Indien ja; hoe dien ik hierop te reageren?