Even ter info: ik heb eergisteren mijn nieuwe collectie gedichten ingediend bij het FOI Economie (of Federale Overheidsdienst Financiën) voor de intellectuele eigendom te laten vastleggen. Zoals voorheen zet men een stempel als bewijs van ontvangst, je ondertekent je werk, en zij houden het 30 jaar bij, waarna het permanent in bewaring gaat bij het Rijksarchief. Dus everything as usual, tot het prijskaartje kwam. Het tarief dat ik tot nu toe betaalde (25 € per registratie) is per 1 juli verddubbeld naar 50 € per registratie.
Ik weet niet of het federale materie is (ik woon in Brussel, misschien is het in Vlaanderen nog dezelfde prijs als voorheen, geen idee... al vermoed ik dat dit federaal is) maar voor alle mede kunstenaars die hun werk laten registreren: beter even een hele reeks schrijfsels bundelen en een bundel van behoorlijk wat bladzijdes indienen, eerder dan bv met bundels van 5 blz/stuk te werken. Want dan wordt het een dure aangelegenheid. (ter vergelijking: toen ik in Spanje woonde betaalde ik 4.5 € per bundel bij de Registratie Intellectuele Eigendom kantoren van de GenCat, de overheid van Catalonië. In België is het een stuk duurder)
Nu ja, een beetje artiest die zijn werk serieus meent, gaat registreren en zich niet door de prijs laten afschrikken. Hooguit ga ik voortaan wachten tot ik 20 gedichten klaar heb in plaats van 10 a 15, en dan een iets dikkere bundel indienen.