Buren & kippen

DC16
Topic Starter

Buren & kippen

#1 , 19 aug 2013 21:19

Ongeveer een maand geleden kregen we plots politie aan onze deur, onze buurman had een klacht neergelegd bij de politie over het lawaai van onze hanen. Ze kwamen vragen of we er iets aan konden doen.

We hebben 6 hanen, 2 hebben we al 2 jaar en de andere 4 zijn een jaar oud. Dus deze zitten er al een tijdje. Nooit hebben ze er een woord over gezegd. We hebben niet de beste relatie, maar we hebben ze nooit iets in de weg gelegd en ze konden ons gerust aanspreken.

Onze huizen hebben een gezamenlijke muur. Nu wilt het lukken dat wij juist boven aan het renoveren zijn en ik tijdelijk aan de aangrenzende kamer heb geslapen. Ik had daar nog nooit een haan gehoord. Dus hun klacht leek mij raar, want normaal gesproken kunnen ze die niet horen.

Een paar weken later kwam er terug politie aan de deur, weer voor de hanen.

Daarom zijn we maar eens met de buren gaan praten. We hebben gezegd dat we de draad tussen onze tuinen gingen afzetten, zodat het geluid wat ging dempen, maar ze moesten wel verstaan dat met het goede weer de hanen vroeg wakker zijn en dus al eens vroeger durven kraaien dan in de winter.

Toen kregen we te horen dat het er niet om gaat dat ze ’s morgens vroeg kraaien, want dat horen ze niet, dan slapen ze, maar omdat ze overdag te veel lawaai zouden maken.

Nu, mijn hanen kraaien niet non-stop, ze durven al eens panikeren als ze iets horen of zien dat ze niet kennen. De jongere haantjes vooral dan, maar echt problemen zou ik dat niet noemen.

Ik heb er speciaal op gelet nu: als ik mijn TV op normaal volume heb staan, moet ik al echt luisteren om te horen of er gekraaid of gepanikeerd wordt. Zet ik mijn TV stil, ja dan hoor ik het natuurlijk wel goed. Onze living grenst aan hun keuken, ze klaagden dat ze het in de keuken konden horen als het raam open stond, dan moesten ze de radio harder zetten. Maar dan toch niet zo hard dat het te horen was bij ons…

Vorige week was mijn vader in de garage (kippenhok is hier vlak naast), toen hij de kippen opeens hoorde panikeren. Hij zag toen hoe het vriendje van het buurmeisje met stenen smeet naar onze kippen. Mijn vader heeft toen gezegd dat hij er mee moest ophouden. Hij lachte en ging naar binnen.

Mijn moeder is toen naar de buren gestapt, waar, toen ze haar zagen, diezelfde gast haar heeft zitten uitkafferen voor het vuil van de straat. Had mijn moeder dichter gestaan, had ze een klap gekregen (stond te daveren en met gebalde vuisten te tieren). De buurvrouw wou eerst niet buiten komen, uiteindelijk heeft ze dat wel gedaan, maar ze deed alsof haar neus bloedde. Ze had niks gezien, dus wist ze er niks van en dat die gast zat te roepen en te tieren, “ja dat is de jeugd hé” (hij is rond de 20).

Toen kregen we ook te horen dat we “de politie nog maar eens moesten bellen”. Want een x aantal weken geleden had hij een klacht gekregen dat hij te veel door onze straat reed met zijn auto.
Ik ben niet van gisteren, het aantal weken van die klacht is gelijk aan het aantal weken dat zij hun klacht begonnen zijn tegen onze hanen. Het is dus gewoon een wraakactie.

We hebben dus NIETS met die klacht te maken, hij heeft zich blijkbaar ook niet geïnformeerd bij de politie. (Toen wij vroegen wie er klachten hadden, kregen wij meteen te horen wie.) Mijn moeder heeft dit dan ook laten weten op het moment zelf.

Inmiddels hebben we ze nog 3 maal betrapt op het expres bang maken van mijn kippen. Meestal is het gewoon aan het kippenhok slaan met het deksel van de container of ander lawaai.

het is ook niet dat de kippen zomaar bang zijn bij het minste, ze slaan met autodeuren, daar hebben die kippen geen last van. We hebben in de garage een cirkelzaag gebruikt, wat ook heel veel lawaai maakt, en die beesten hebben geen kick gegeven.

Het was trouwens toen dat we ze hadden betrapt, ze wisten dat we boven bezig waren. We hadden de zaag even stil gelegd omdat we een veiligheidsbril vergeten waren. Toen we aan het wachten waren, hoorde ik een geweldig lawaai en zag ik mijn kippen tegen de deur omhoog vliegen.

Kort daarna waren we de kippen aan het eten geven en we stonden nog wat te kijken, ik heb de buurjongen naar achter zien gaan, naar ons kijken, zien dat we daar stonden en terug weggingen. We zijn toen terug naar de garage gegaan om verder te doen met onze renovatie, en we waren nog maar een goede 5 minuten uit het zicht of we hoorden weer een kabaal zodat de kippen opnieuw opschrikten!

Deze morgen was mijn moeder met de hond aan het wandelen, ze was een straat verder en hoorde een geweldige knal, daarna hoorde ze onze kippen panikeren. De buurjongen was toen juist in de tuin… Dat kan geen toeval zijn.

Wat kunnen we hier aan doen? Ze hebben ten eerste een klacht neergelegd enkel als wraak omdat ze DENKEN dat wij de politie hebben gebeld en dan ten tweede als ze stil zijn, gaan ze expres de kippen bang maken zodat ze lawaai beginnen te maken…

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DC16
Topic Starter

#2 , 19 aug 2013 22:35

We hebben aan alle andere buren gevraagd of ze er last van hadden, geen één dus. Iets verder zitten trouwens nog meer hanen in een tuin, en die lopen dan nog eens los ook.

En als je enkel maar belachelijk commentaar geeft, hoef je echt niet te antwoorden hoor.

Turaki

#3 , 19 aug 2013 22:41

In welke omgeving woont u juist? In stedelijk gebied zal een klacht over hanen waarschijnlijk ernstiger worden genomen dan in landelijk gebied.

Reclame

roharro

#4 , 19 aug 2013 22:42

In welke omgeving woont u juist? In stedelijk gebied zal een klacht over hanen waarschijnlijk ernstiger worden genomen dan in landelijk gebied.
Vooral als het ZES hanen zijn!!!! Men moet al stokdoof zijn om die niet te horen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

DC16
Topic Starter

#5 , 19 aug 2013 22:50

Ik woon in een landelijk gebied.
Vooral als het ZES hanen zijn!!!! Men moet al stokdoof zijn om die niet te horen.
Ze kraaien niet allemaal in koor hé. Er zijn er maar 2 die 's morgens kraaien. Het gaat erom dat ze expres de kippen zitten bang te maken waardoor ze wel lawaai maken.

Zoals ik al zei, andere buren hebben hier geen enkel probleem mee, en tot dat er een klacht was voor die auto, zij ook niet.

Turaki

#6 , 20 aug 2013 01:11

In landelijk gebied horen hanen bij het leven, net als koeien, schapen, honden, en andere lawaaierige dieren. Rechters volgen dit meestal, maar ik zou toch overwegen om enkele hanen weg te doen. Naargelang de grootte van uw ren, is 1 of 2 hanen meestal een maximum.

JPV

#7 , 20 aug 2013 08:25

camera hangen in je tuin (gericht op je eigen tuin) en bewijsmateriaal verzamelen dat de hanen opgeschrikt worden door anderen. Kan handig zijn om de bron van de geluidsoverlast te bewijzen

Terug naar “Archief”