moeder overleden, boedel verdwenen

parentless
Topic Starter

moeder overleden, boedel verdwenen

#1 , 22 aug 2013 15:30

Beste,
Mijn moeder is ruim 2 maanden geleden overleden; ik weet het sinds kort via allerlei omwegen. Er zijn 4 erfgenamen, ikzelf incluis. Op de dag van haar overlijden (moeder was nog "warm"), hebben de andere 3 erfgenamen haar huurappartement leeggehaald, er verdween zelfs al veel naar het buitenland. Ook beheert het trio moeder's bankrekeningen. Tot nu toe heeft mij nog niémand verwittigd, dus een notaris werd niet genomen. Ook voor verzegeling was ik natuurlijk te laat. Kan dit zomaar? Dit is toch je reinste diefstal? Kan iemand mij zeggen wat ik eventueel moet doen om tenminste nog iéts te kunnen krijgen van mijn moeder?
Hopende dat iemand mij op weg kan helpen,
m.v.g. parentless

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 22 aug 2013 15:44

Mocht ik in uw situatie zijn zou ik zo snel mogelijk een notaris raadplegen en dit omwille van het volgende:
- Gezien het feit dat uw moeder reeds 2 maand terug is overleden komt de termijn voor indiening van de aangifte van nalatenschap vlug dichterbij. De notaris zal vlugger alle gegevens kunnen bekomen dan mocht je deze allemaal zelf opvragen.
- De notaris zal opzoekingen kunnen doen naar de bankverrichtingen om te zien of hier dingen gebeurd zijn die niet door de beugel kunnen.
- De notaris zal, indien de overige erfgenamen al een aangifte hebben ingediend, deze ook kunnen opvragen bij het registratiekantoor.

Wat de notaris zeker zal vragen:
- overlijdensattest (kan opgevraagd worden op de gemeente)
- jouw identiteitsgegevens (identiteitskaart, trouwboekje,...)
- laatste woonplaats van de overledene (om te kunnen weten welk registratiekantoor bevoegd is)

Wat betreft de inboedel durf ik geen uitspraken te doen, in principe zullen de overige erfgenamen moeten kunnen aantonen wat hiermee gebeurd is, maar dat zal natuurlijk woord tegen woord zijn.
De bankrekeningen zijn geblokkeerd vanaf overlijden, hier zal dus wel nog onderzoek naar kunnen gedaan worden om eventueel onterecht toegewezen gelden terug te vorderen...

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2013 19:37

Hoe kunnen 3 van de erfgenamen een aangifte doen, zonder handtekening van de 4de erfgenaam? (tenzij ze die hebben nagemaakt natuurlijk)

Reclame

wanton

#4 , 22 aug 2013 19:59

Het is wel de gewoonte én aan te raden om allen samen een aangifte in te dienen. Maar eigenlijk mag iedere erfgenaam afzonderlijk of enkelen samen een aangifte doen. Best is dan wel af te spreken welke waarde van het huis en derg. opgegeven wordt. De Registratie zal anders de voor hen voordeligste aangifte gebruiken voor de berekening van de successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

parentless
Topic Starter

#5 , 23 aug 2013 09:42

Ik zal inderdaad een notaris zoeken, maar wie betaalt? Zou toch fair zijn om de kosten door vier te delen, of kan het "olijke" trio hier echt ongestraft mee weglopen? Moet ik geen aangifte doen bij de politie om de nodige vaststellingen te doen? Of is een erfenis opstrijken niet strafbaar? Pijnlijke affaire, niet? Ik dacht ook dat het verplicht was om gezamelijk aangifte te doen bij Registratie....

KimSe

#6 , 23 aug 2013 09:56

Men is zeker niet verplicht een gezamenlijke aangifte te doen... zoals wanton aanhaalde is het wel de gewoonte en wordt het aangeraden, maar zeker niet verplicht.

Als jij de notaris aanstelt zullen die kosten voor jou zijn uiteraard, maar ik denk dat dit de beste kans is voor jou om de zaak volledig uit te spitten en om jouw aandeel te verkrijgen.

lucas123

#7 , 23 aug 2013 10:51

De bankrekeningen zijn geblokkeerd vanaf overlijden
Als niemand meld aan de bank dat de rekeninghouder overleden is, dan is mijn insziens de kans reeel dat de rekeningen nog niet geblokkeerd zijn.
Die andere personen kunnen dan nog geld afhalen.
Best is zelf de bank (of vermoedelijke banken) te contacteren en zeggen dat persoon X overleden is. Dan is men zeker dat
de rekeningen geblokkeerd zijn.

parentless
Topic Starter

#8 , 23 aug 2013 14:21

Voor e.e.a. is het al veel te laat: ik hoorde pas na 6 weken dat moeder overleden is. De bank zal dus wel al geplunderd zijn! En is het niet zo dat de onkosten die ik moet maken op de massa rusten? Het unieke drietal heeft tenslotte schuld aan dit alles. Pfff, om moedeloos van te worden....

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 aug 2013 14:31

Je kan aan de bank altijd rekeninguittreksels opvragen tot 10 jaar terug, uiteraard betalend.

KimSe

#10 , 23 aug 2013 14:32

de bank hoeft niet noodzakelijk geplunderd te zijn.
Als één van de 3 andere erfgenamen aangifte heeft gedaan kan het perfect mogelijk zijn dat de rekeningen al geruime tijd geblokkeerd zijn... Dat zul je moeten navragen bij de bank natuurlijk.

Als jij een notaris aanstelt zullen die kosten voor jou zijn neem ik aan...
Onkosten voor bankonderzoeken ed zullen misschien op de massa kunnen verhaald worden maar daar kan een notaris je vast wel mee verder helpen...

Jef 007

#11 , 23 aug 2013 20:05

bijvraag :
als niet alle erfgenamen de aangifte van de nalatenschap ondertekenen en indienen, voor wie is dan de eventuele boete?

KimSe

#12 , 23 aug 2013 20:53

Voor diegene die te laat of niet hebben ingediend...
De successierechten worden per erfgenaam berekend en ook de boete (en eventuele intresten) worden per erfgenaam berekend en vermeld.

parentless
Topic Starter

#13 , 28 aug 2013 12:26

Heb inmiddels advocaat gevonden en denk dat het het veiligste is dat ik zelf aangifte doe van nalatenschap, hoewel ik niets heb geërfd. Wat denkt u?

k.b.

#14 , 28 aug 2013 12:44

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

KimSe

#15 , 28 aug 2013 13:16

Je erft zowiezo je reservatair deel (er zijn 4 kinderen, dus 1/4e van de totale nalatenschap). (onder voorbehoud natuurlijk dat er iets te erven is)
Je zult dus inderdaad een aangifte van nalatenschap moeten indienen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”