Bouwgronden van grootmoeder naar kleinkinderen

Nico1984
Topic Starter

Bouwgronden van grootmoeder naar kleinkinderen

#1 , 31 aug 2013 20:27

Hallo,

mijn grootmoeder heeft momenteel nog 4 bouwgronden, 1 voor elk kleinkind. Mijn vader is enig kind, ik heb 3 broers.

We zijn allen tussen 32 en 40 en zouden vandaag de dag het geld van de verkoop van de bouwgrond zinvol kunnen gebruiken. De bouwgronden zijn reeds geschonken aan mijn vader een aantal jaar geleden, hij betaalt ook de OV op de grond. Mijn vader heeft nu de intentie om zelf de grond te verkopen en vervolgens als we geld nodig hebben, het op deze manier aan ons te bezorgen.

Is dit dan geen belastingsontduiking? Gebeurt het vaak zo in de praktijk?

Dank voor jullie feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 31 aug 2013 22:02

Van wie zijn de bouwgronden nu juist? Van uw vader of uw grootmoeder?

Nico1984
Topic Starter

#3 , 31 aug 2013 22:39

Van mijn vader, ze zijn aan aantal jaren geleden geschonken door mijn grootmoeder.

Reclame

wanton

#4 , 01 sep 2013 11:34

Grond verkopen en het geld verdelen tussen de kinderen is geen belastingontduiking. Eerder een daad van goed beheer.
Laat u wel bijstaan door de notaris die de verkopen regelt , voor een correcte toepassing van de werkwijze. Bvb. in hoeverre is een geregistreerde schenking - met betaling van 3 % schenkingsrechten - aan te bevelen. Dit hoeft niet , maar indien vader binnen de drie jaar overlijdt na de schenkingen , moeten er toch nog successierechten betaald worden. En dat kan meer zijn dan 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nico1984
Topic Starter

#5 , 03 sep 2013 13:34

bedankt voor het advies

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”