zaakvoerder buitenlands bedrijf: welk statuut en lasten?

buitenland
Topic Starter

zaakvoerder buitenlands bedrijf: welk statuut en lasten?

#1 , 13 sep 2013 18:59

Ik wil graag een zelfstandige activiteit gaan uitbaten: agent en consultancy.

Ik heb niet voldoende kapitaal om de kosten die verbonden zijn aan het oprichten van een zelfstandige activiteit in België te dragen. In België begin je met betalen zelf al verdien je niets. In andere landen in de EU is dat anders.

In het VK is dat bijvoorbeeld een stuk goedkoper en een stuk eenvoudiger ook kwa administratie. Ik weet dat het mogelijk is als belg die in België woont om in het VK een bedrijf op te richten. Allemaal heel duidelijk en transparant daar.

Ik vind echter geen informatie met betrekking tot welk statut ik in België zou moeten aannemen, en of ik buiten mijn persoonlijke belastingsaangifte ook in België de sociale bijdragen zal moeten betalen alsof mijn bedrijf in België zou zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2013 19:33

als je zaak of je werk hier in Belgie doet dan val je met alles onder de Belgische wet, en krijg je volledige vrijstelling in het UK!

Ik persoonlijk heb 3 vennootschappen gehad onder Engels recht, maar heb hier altijd sociale lasten en belastingen betaald!

Je moet toch ook zien dat je in orde bent met je ziekte verzekering, je toekomstig pensioen moet toch ook geregeld zijn !

Voor een vennootschap naar Engels recht heb je twee mogelijkheden.

1/ een bijhuis in Belgie (het gemakkelijkst) met u als wettelijk vertegenwoordiger.

2/ een Belgische vennootschap met als aandeelhouder een vennootschap onder Engels recht, met u als vast vertegenwoordiger!

Ik moet je toch even zeggen dat een Engelse vennootschap ook geld kost hoor, je moet een actief adres hebben in de UK, jaarlijks jaarrekening neerleggen en ook jaarlijks een lijst van de aandeelhouders en hun functie.

Ik zou zeggen bezint eer je begint!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

buitenland
Topic Starter

#3 , 13 sep 2013 21:05

als je zaak of je werk hier in Belgie doet dan val je met alles onder de Belgische wet, en krijg je volledige vrijstelling in het UK!
Kan het tegenovergestelde? Volledige vrijstelling in België en alles onder Engelse wet?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2013 06:24

Als ik dus het goed begrijp is de plaats van de maatschappelijke zetel in de UK vb Londen, maar het bijhuis is dus wel in Belgie, waar de werkzaamheden word verricht. !

1/ als je een buitenlandse zaak heeft die hier in Belgie werkzaam of handeldrijft dan ben je zowiezo verplicht om je hier in het KBO te laten inschrijven, want je moet hier de BTW betalen.

2/Als het een buitenlandse vennootschap is en hier werkzaam bent betaal je hier de belastingen.

3/ Een buitenlandse vennootschap die hier werkzaam is en dus hier een BTW en onderneming nummer heeft betaalt hier sociale bijdrage als vennootschap.

4/ wanneer een buitenlandse vennootschap zaakvoerder is in een Belgische vennootschap moet de vast vertegenwoordiger altijd hier zelfstandige bijdragen betalen.

5/ een buitenlandse vennootschap met bijhuis in Belgie moet ook de wettelijk vertegenwoordiger altijd hier sociale bijdrage betalen.

6/ De wettelijke en of vaste vertegenwoordiger moeten altijd in Belgie hun domicilie hebben en betalen altijd in Belgie sociale lasten.

DUS:
a/ Er betaald altijd een fysiek persoon sociale bijdragen in Belgie.
b/ Ieder buitenlandse vennootschap die hier werkzaam is betaald ook als vennootschap de jaarlijkse sociale bijdragen.
c/ als men handel doet in Belgie, betaalt altijd minstens één fysiek persoon sociale bijdragen in Belgie.

* de wettelijke en de vast vertegenwoordiger = zaakvoerder, en verantwoordelijk voor de vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”