hond doodgebeten in eigen ren

Yaxley
Topic Starter

hond doodgebeten in eigen ren

#1 , 18 sep 2013 22:01

Wij hebben twee honden die 's nachts buiten in een afgesloten hok slapen. Onze buurvrouw heeft een Stafford en een Bordeauxdog die regelmatig uitbreken. Afgelopen zondag waren ze weer uitgebroken en zijn in het hok van onze honden geraakt, daar hebben ze zitten vechten en onze kleinste hond (een dwergpoedel) werd doodgebeten. Onze andere hond werd erg toegetakeld, hij had veel bijtwonden in de nek. Onze buurvrouw had lawaai gehoord van de vechtende honden, is naar onze tuin gelopen heeft haar honden uit onze ren gehaald en onze honden daar zo laten liggen. Ze heeft twee keer aan de voordeur gebeld maar het was nog heel vroeg 's morgens. Ze heeft ook de GSM nummer van mijn moeder maar die heeft ze niet gebeld. Ze is dan gaan slapen en mijn kleine broertje is een half uur daarna opgestaan. Hij trof een bloedbad aan in onze hondenren en was helemaal van slag. Wij stonden die ochtend voor een raadsel, onze honden zaten niet meer in hun hok maar lagen buiten in hun ren, terwijl het hok van binnenuit onmogelijk open kan worden gedaan. We zijn dan met onze andere hond zo snel mogelijk naar de dierenarts gegaan en die zei dat de beten van een grote hond waren, dus niet van een dwergpoedel konden zijn. onze hond had schaaf en bijtwonden in de buurt van zijn nek en overal kneuzingen, ook zijn hoektand was afgebroken. Later in de namiddag is mijn vader gaan aanbellen bij de buurvrouw en toen is ze bij ons komen zitten. Ze zei dat ze de kosten zou betalen en dat ze het heel erg vond maar ze wil haar honden niet wegdoen of laten afmaken. We wonen nu 5 jaar naast haar en haar honden breken te pas en te onpas uit. Achter onze tuin ligt een groot plein waar het 's zondags Chiro is en bovendien ligt er ook een school daar in de straat. We hebben overal foto's van genomen en een verslag laten opmaken door de dierenarts, ook hebben we dit aangegeven aan de politie die hier nog nooit iets aan heeft gedaan. We hebben al meer dan 5 keer naar de politie gebeld omdat haar honden loslopen maar ze doet er niks aan. Ook denk ik dat de honden in een veel te kleine ruimte zitten en te weinig beweging hebben, ik zie onze buurvrouw namelijk nooit met haar honden wandelen. De politie heeft dit geval geregistreerd en zegt dat ze nu elke keer een boete krijgt als we melden dat haar honden los rondlopen. Ik hoop dat het waar is maar ik voel me nog steeds niet veilig zolang haar honden nog in onze omgeving zijn. Kan ik dit nog ergens anders aangeven dan aan de politie ? Ik zou willen dat ze er op zijn minst op toezien dat ze haar ren fatsoenlijk dichtmaakt zodat de honden niet meer kunnen uitbreken of dat ze verplicht wordt om haar honden een muilband op te zetten als ze buiten zitten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 sep 2013 22:06

dierenbescherming in de regio eens contacteren?

Yaxley
Topic Starter

#3 , 18 sep 2013 22:13

Ik ga er eens een mail naartoe sturen met mijn verhaal, ik hoop dat ze een oplossing hebben.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2013 14:05

...haar honden breken te pas en te onpas uit. Achter onze tuin ligt een groot plein waar het 's zondags Chiro is en bovendien ligt er ook een school daar in de straat.
Dit is toch wel onrustwekkend, zou ik zo denken. Een hond die uitbreekt is op zich niet zo erg... als hij niet agressief is! Maar deze honden zijn blijkbaar wel agressief (toch al zeker ten opzichte van andere honden). Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als deze honden ook agressief zouden blijken te zijn ten opzichte van mensen / kinderen, en op het chiroplein of de speelplaats van de school geraken.

Ik zou misschien toch eens een vriendelijk briefje naar de burgemeester schrijven waarin je kort en op neutrale wijze vermeld dat deze honden uw honden aangevallen hebben en er zelfs één van doodgebeten hebben, dat ze blijkbaar makkelijk ontsnappen, en dat u zich ernstig zorgen maakt over de veiligheid van de kinderen op het chiroplein en de school. Dat u ook hoopt dat de burgemeester hierin toch enige actie onderneemt om een eventueel drama te voorkomen en dat u hoopt op een korte reactie van zijnentwege.

Wat betreft uw persoonlijke zaak: eis zeker een schadevergoeding voor wat de honden aangericht hebben! Maak een lijstje van de onkosten die u hebt (dierenarts, crematie van de overleden hond, emotionele schadevergoeding) en hou bewijsstukken bij.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#5 , 19 sep 2013 15:17

crematie van de overleden hond
Zoiets is je eigen keuze en zal niet vergoed worden.

Yaxley
Topic Starter

#6 , 19 sep 2013 17:14

...haar honden breken te pas en te onpas uit. Achter onze tuin ligt een groot plein waar het 's zondags Chiro is en bovendien ligt er ook een school daar in de straat.
Dit is toch wel onrustwekkend, zou ik zo denken. Een hond die uitbreekt is op zich niet zo erg... als hij niet agressief is! Maar deze honden zijn blijkbaar wel agressief (toch al zeker ten opzichte van andere honden). Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als deze honden ook agressief zouden blijken te zijn ten opzichte van mensen / kinderen, en op het chiroplein of de speelplaats van de school geraken.

Ik zou misschien toch eens een vriendelijk briefje naar de burgemeester schrijven waarin je kort en op neutrale wijze vermeld dat deze honden uw honden aangevallen hebben en er zelfs één van doodgebeten hebben, dat ze blijkbaar makkelijk ontsnappen, en dat u zich ernstig zorgen maakt over de veiligheid van de kinderen op het chiroplein en de school. Dat u ook hoopt dat de burgemeester hierin toch enige actie onderneemt om een eventueel drama te voorkomen en dat u hoopt op een korte reactie van zijnentwege.

Wat betreft uw persoonlijke zaak: eis zeker een schadevergoeding voor wat de honden aangericht hebben! Maak een lijstje van de onkosten die u hebt (dierenarts, crematie van de overleden hond, emotionele schadevergoeding) en hou bewijsstukken bij.
De buurvrouw heeft al gezegd dat ze de kosten van de dierenarts betaald en mijn vader heeft al contact opgenomen met de verzekering. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende aanspreekpunten te bereiken want er moet toch iemand zijn die maatregelen kan treffen. Deze vrouw is niet bekwaam om 2 grote honden te hebben. Gisteren heb ik een brief geschreven naar onze twee buren aan de andere kant (die trouwens ook kleine kinderen hebben) om te zeggen wat er was gebeurd en dat ze zeker niet moeten aarzelen om de wijkagent te bellen als ze de honden zien loslopen. Een brief naar de burgemeester vind ik ook geen slecht idee. Ik ga er zeker een schrijven dit weekend want ik vind het onbegrijpelijk dat de politie niet ingrijpt in een situatie als deze...

Gebruiker21

#7 , 20 sep 2013 13:58

crematie van de overleden hond
Zoiets is je eigen keuze en zal niet vergoed worden.
Met "crematie" bedoel ik "opruiming door het vilbeluik / rendac / andere erkende opruimingsdienst". In het overgrote deel van de gevallen mag je je huisdier niet zomaar in de tuin begraven, dus zijn er weldegelijk kosten verbonden (los van uw eigen wil) aan het "opruimen van het kadaver" om het even oneerbiedig te zeggen... (en al deze dienten cremeren weldegelijk de cadavers. Cremeren in de zin van "verbranden", niet in de zin van "een crematieplechtigheid voorzien")
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”