pensioenaanvraag

zanggroep
Topic Starter

pensioenaanvraag

#1 , 05 okt 2013 14:49

ben 64 j en heb mijn papieren gekregen om in te vullen
heb gewerkt vanaf mijn 14 j als werknemer en later een aantal jaren als meewerkende echtgenote
waarvoor ik dan ook aanbetaald heb en nu al aantal jaren op invaliditeit tot nu toe
hoe word mijn pensioen berekend
is dat gekend bij de pensioendienst wat ik betaald heb als meewerkende echtgenote en als werknemer of moet dat apart aangevraagd worden .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 okt 2013 15:58

Geachte,

Zowel uw rustpensioen in het stelsel der werknemers als in het stelsel der zelfstandigen zullen ambtshalve onderzocht worden, tenminste als er pensioenvorming is tijdens uw loopbaan als zelfstandige. Vanaf 1 juli 2005 zijn alle meewerkende echtgenoten verplicht onderworpen aan het volledig sociaal statuut (maxi-statuut). Tot 01.07.2005 hadden zij de keuze tussen een mini- of maxi-statuut. In het mini-statuut is de meewerkende echtgenoot sinds 1 januari 2003 verplicht verzekerd in geval van arbeidsongeschiktheid, invaliditeit en moederschap. Hij of zij wordt wel nog beschouwd als persoon ten laste van de geholpen zelfstandige. De meewerkende echtgenoot geniet dan slechts afgeleide rechten inzake kinderbijslag en gezondheidszorg.
Het maxi-statuut daarentegen, zorgt voor een volwaardige en volledige dekking binnen het sociaal statuut van de zelfstandigen: eigen pensioen, kinderbijslag, gezondheidszorg, arbeidsongeschiktheid, invaliditeit en moederschapsverzekering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”