inwonende student, hoeveel betalen aan ouders?

karim
Topic Starter

inwonende student, hoeveel betalen aan ouders?

#1 , 07 okt 2013 18:07

hallo, ik ben 18 jaar en zoek momenteel volop werk, mijn ouders verlangen van mij een bijdrage in de kosten wat ik ook volledig begrijp, maar ik vind het iets te veel..

ik kan af en toe werken via het interimbureau maar ik krijg niet elke dag werk, soms heb ik 600 euro op het einde van de maand en de andere keer heb ik bv. 900 euro; het bedrag varieert constant.. mijn ouders verlangen dat ik 400 EURO per maand betaal..

ik moet vanaf nu wel zelf iets kopen als ik het wil bv. schoenen, kleren, gsm, laptop, brommer, auto,..
graag zou ik ook wat sparen maar als ik al zoveel geef dan word dat echt wat moeilijk, ik zou graag zo rap mogelijk alleen gaan wonen (natuurlijk betaal je dan meer dan 400 EURO maar dan ben je eigen baas en ben je zelf verantwoordelijk).

ik dacht eerlijk gezegd dat als je thuis betaalde aan je ouders dat dat rond de 200 a 300 euro was..
wat is het ''normaal'' bedrag ongeveer dat inwonende jongeren gemiddeld betalen aan hun ouders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 okt 2013 18:49

Hier bestaan geen vaste regels over, maar iets dat je vaak terug hoort is 1/3 van het inkomen afgeven.

WP002

#3 , 07 okt 2013 21:46

Karim, kan je met je ouders niet afspreken dat het bedrag dat je hen betaalt variabel is in verhouding tot je inkomsten? Als je een maand maar 300 euro verdient, betaal je 100 en dan hebben zij pech, als je 1200 verdient betaal je 400 en hebben ze geluk.

Reclame

roharro

#4 , 07 okt 2013 21:51

Dit lijkt de omgekeerde wereld: volgens de wet dienen ouders hun studerende kinderen financieel te onderhouden, niet omgekeerd!!!!!
Het betreft hier toch een "inwonende student"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

snellemichiel

#5 , 07 okt 2013 23:36

Dit lijkt de omgekeerde wereld: volgens de wet dienen ouders hun studerende kinderen financieel te onderhouden, niet omgekeerd!!!!!
Het betreft hier toch een "inwonende student"?
U zegt dat goed de studerende kinderen. Hij zoekt volop werk en werkt al hier en daar interim, dan is hij dus niet meer aan het studeren lijkt mij. ;)
Het betreft naar mijn weten dus geen inwonende student meer aangezien hij volop werk aan het zoeken is.

Zoals eerder gezegd bespreek je best een vaste verdeelsleutel af afhankelijk van je loon. 1/3, 1/4, 1/2 dat is hoe je het overeenkomt.
Met de nodige argumentering en begrip van beide kanten zou dit normaal niet al te veel problemen opleveren.

Niet direct ter zake doende informatie: Zo heb je ook situaties waarbij personen die bijvoorbeeld studeren en samen met 2 feitelijke samenwonen (op 1 'kot' adres gedomicilieerd zijn) en waarvan bijvoorbeeld de vriendin al werkt en de vriend studeert, dan nog zijn de ouders onderhoudsplicht verschuldigd! Meer nog, doordat ze gedomicilieerd zijn op een ander adres dan dat van de ouders verliezen de ouders hun fiscale voordelen! Wanneer de onderlinge relatie(zoon/dochter - ouders) niet goed gaat zie je dit vaak gebeuren als een extra vonk in het vuur zeg maar. ;)

Hier is wel al rechtsspraak gevallen die toch een voordeel zal accepteren voor fiscus naar de ouders toe maar zulke praktijken vallen wel voor ik ken zo enkele gevallen.

Joeri_J

#6 , 08 okt 2013 08:19

Langs de ene kant is de verdeelsleutel van bvb 1/3 een mooi iets,
maar dit is geen 'les' of 'voorbereiding' voor het echte leven evenmin...

Als je op je eigen benen zal staan zal je huur of hypotheek ook niet mee veranderen met je loon,
je zal elke maand hetzelfde bedrag op tafel moeten leggen.
(idem voor vaste kosten, eten, nutsvoorzieningen, ...)

De items die je aanhaalt (schoenen, kleren, gsm, laptop, brommer, auto,.. ) zijn geen items die je elke maand moet kopen.

Ik zou dan ook u aanraden om te kijken wat wanneer je aankoopt,
en eventueel afhankelijk van je beschikbare budget een van volgende acties te ondernemen:
- ofwel aankoop uitstellen en nog even sparen
- kijken of er geen goedkoper alternatief is
- eventueel 2de hands overwegen
- kijken of je niet zonder kan

Eens je op je eigen benen zal staan zal je deze beslissingen vaker moeten nemen...

Je kan er niet (blijven) vanuit gaan dat de wereld rond je blijft rekening houden met jouw eigen financiële situatie.
Je zal je meer en meer moeten aanpassen, je zal je wensen en verlangens moeten aftoetsen met de realiteit.

Het feit dat je sommige maanden dan minder over hebt kan je volgende bijbrengen:
- je extra motiveren om toch nog ander werk te aanvaarden/zoeken
- je motiveren om te sparen en de waarde van geld nog meer te waarderen
- je laten nadenken over eventuele alternatieven

Ik wil met bovenstaande zeker geen verwijten of dergerlijke doen,
Enkel gewoon aantonen dat €400 ook niet onrealistisch is.

Ik heb zelf meer thuis afgeven..
En ken situaties waar het gewoon noodzakelijk was om zelfs bijna alles af te geven...

Kortom praat met je ouders of er geen mogelijkheid is tot bvb 1/3 van je loon af te geven,
indien niet, neem het zo positief mogelijk op en zie de voordelen ervan in...

Milo72

#7 , 08 okt 2013 15:56

Toen ik, kort na mijn studies, nog thuiswoonde en al ging werken, behield ik 1/4 van mijn loon. De rest gaf ik zonder morren aan mijn ouders. Ik wil er wel aan toevoegen dat ik met een auto van mijn ouders mocht rijden, op voorwaarde dat ik em nu en dan voltankte.

Wie als pas werkende jongere een vierde van zijn loon overhoudt na't betalen van kost en inwoon (huur, verzekeringen, taksen, electriciteit, verwarming,...), en in mijn geval aankoop/afschrijving en verzekering en taksen van een auto, nog een 4de van zijn loon overhoudt, mag zich mijns inziens enorm gelukkig prijzen.

En voor die prijs hoef je maar je benen onder tafel te schuiven, wordt het huis (incl je kamer) gepoetst, enzovoort ...

Heel simpel: als je er niet mee akkoord bent, bereken es het alternatief ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki

#8 , 08 okt 2013 16:16

Wie nu nog maar 1/4 overhoudt, kan niet veel sparen (tenzij zijn ouders dat voor hem doen), en zal het later ook niet makkelijk hebben om een lening te krijgen om een huis te kopen. 1 van de redenen waarom kinderen langer thuis blijven, is net om te kunnen sparen.

j.demoor

#9 , 09 okt 2013 08:37

Voor de ‘inwonende student’,ook al is hij 18 jaar,geldt :
“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun MIDDELEN te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de MEERDERJARIGHEID van het kind...Art.203bis...§ 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘mijn ouders verlangen van mij een bijdrage in de kosten wat ik ook volledig begrijp’

Niets verplicht u te studeren EN te werken. Indien verder samenleven met uw ouders niet meer vol te houden is vorder dan op die gronden een onderhoudsgeld van beide ouders dat u toelaat zelfstandig te wonen en u te domiciliëren tot uw studies voltooid zijn.

“Art.594.De vrederechter doet op verzoekschrift uitspraak:...7° van alle geschillen betreffende uitkeringen tot onderhoud...”(Gerechtelijk Wetboek = Ger.W.).
“Art.1320.De vorderingen tot toekenning,verhoging,verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies;”(Ger.W.).
Ga naar de griffie van het Vredegerecht (van uw domicilie) en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.

“Artikel 1.§ 1. Genieten de VOLLEDIGE kosteloosheid, de hierna vermelde personen, respectievelijk op voorlegging van de volgende bewijsstukken :1° de alleenstaande persoon die bewijst, door een document te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand of, voor de rechtsbijstand, al naargelang het geval, door het bureau voor rechtsbijstand of door de rechter, dat zijn maandelijks netto-inkomen lager is dan 928 euro. 2° de alleenstaande persoon met iemand ten laste of de samenwonende met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt, indien hij bewijst aan de hand van om het even welke document, te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand of, voor de rechtsbijstand, al naargelang het geval, door het bureau voor rechtsbijstand of door de rechter, dat het gemiddeld maandelijks netto-inkomen van het gezin lager is dan 1191 euro...De persoon bedoeld in 2° die de juridische bijstand of rechtsbijstand vraagt teneinde zijn belangen te verdedigen valt onder toepassing van 1° voor zover die belangen strijdig zijn met deze van zijn echtgenoot of met deze van de persoon met wie hij samenwoont...”(18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand).
U dient zich hiertoe te wenden tot de balie van uw domicilie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#10 , 09 okt 2013 11:51

Ik denk dat hier inderdaad uit het oog wordt verloren dat het hier om een "inwonende student" (is de titel van zijn vraag)gaat. En daarvoor zijn de ouders onderhoudsplichtig (en niet andersom!), zoals ik al antwoordde en zoals nu gestaafd wordt door j.demoor met wetteksten........
Laatst gewijzigd door roharro op 09 okt 2013 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 okt 2013 14:45

Misschien moet de topic starter wel even confirmeren dat hij inderdaad nog voltijds studeert. Want "volop naar werk zoeken" in combinatie met een voltijdse studie...? Bedoelt hij dan volop op zoek naar een studentenjob? Voor hetzelfde geld is hij afgestudeerd werkzoekende en doet hij nog een bijkomende studie in avondonderwijs. Dan zit het net iets anders, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#12 , 09 okt 2013 14:54

Ook verwarrend voor mij, daar een student maar ong 3000€ mag verdienen voordat hij niet meer ten laste is. Ook is er een maximum aan werkdagen voor men sociale bijdragen moet betalen. Ik vermoed dan ook dat we spreken over een schoolverlater, maar aan TS om dit even uit te klaren.

Terug naar “Archief”