Carriere als notaris

RestUnknown
Topic Starter

Carriere als notaris

#1 , 14 okt 2013 12:46

Dag iedereen

Ik zit momenteel in mijn derde jaar Rechten. Vanaf het moment ik verder studeerde heb ik steeds met de gedachte gespeeld om notaris te worden. Dit gevoel is in de loop van mijn studies sterker geworden en ik denk dat ik 90% zeker deze richting ga uitgaan. Het enigste dat mij doet twijfelen is het feit dat ik de eerste in mijn familie ben die een job gaat uitoefenen dat je kan uitoefenen met het diploma Rechten. Kortom, ik ken dus niemand in de branche. Er werd mij vroeger steeds verteld dat de kans om notaris te worden als het nog niet in de familie zit, bijzonder moeilijk is en vrijwel ondoenbaar zonder connecties.

Mijn vraag is dus hoe ondoenbaar dit is? Ik wil namelijk niet die richting uitgaan als het toch 'niets' wordt...

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 14 okt 2013 13:23

Zie: http://www.bcn-not.be/nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Rica

#3 , 15 okt 2013 00:47

Na je master in de rechten dien je nog het diploma master in het notariaat te behalen. Dan moet je gedurende 3 jaar stage doen in een notariaat. Dit kan je doen als zelfstandige of als bediende. (indien je assistent bent geweest à faculteit rechten of advocaat was wordt de stage met 1 jaar verminderd. Als je reeds 5 jaar werkzaam bent in een notariaat kan je van de stage vrijgesteld worden). Als je je stage hebt volbracht mag je deelnemen aan het examen voor kandidaat notaris. Dit examen wordt jaarlijks georganiseerd en je mag zo vaak deelnemen als je wil. (Slechts weinigen slagen de eerste keer dat ze deelnemen aan het examen). Als men geslaagd is voor het examen is men 'kandidaat notaris' en kan men associëren met een notaris of zelf notaris titularis worden in een kantoor dat vrijkomt. Het notarisambt is vandaag een vrij toegankelijk beroep eenmaal men geslaagd is voor de vereiste examens! (Kies in je master rechten alvast voor modules, nuttig ivm het notarisambt! Cf beter burgerlijk recht dan strafrecht e.d ...).
Er zéker voor gaan als je graag notaris wil worden en alvast veel succes!

Reclame

RestUnknown
Topic Starter

#4 , 16 okt 2013 16:40

En hoe zit het met de studieresultaten van degenen die notaris zijn? Is daar ergens een onderzoek rond te vinden? Niet dat mijn punten slecht zijn, maar ik zit nu ook weer niet bij de top van de studenten.

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#5 , 16 okt 2013 16:44

Studieresultaten zijn een nogal arbitrair criterium. In rechten is het soms gemakkelijk veel punten te halen als je goed vanbuiten kan leren. De ervaring leert dat zij die een goed begrip hebben van de materie, gecombineerd met ervaring en een gedegen kennis van het recht, er in de praktijk vaak meer mee zijn. Ik heb al verschillende blokpinnetjes door de mand weten vallen :)

Rica

#6 , 17 okt 2013 00:47

Ik sluit me volledig aan bij my_key!
Als je een 'vanbuitenblokker' bent zal je waarschijnlijk niet zo vlot of zelfs niet slagen voor het examen van kandidaat notaris, vrees ik. Maar als je een goede stageplaats zoekt waar je de kans hebt/krijgt veel te leren, als je kritisch bent t.a.v. jezelf en je werk en je je ernstig voorbereidt op het examen maak je m.i. zeker een goede kans om te slagen... Je hoeft zeker niet bij de top van de studenten te zitten om (een goede) notaris te worden!

RestUnknown
Topic Starter

#7 , 01 nov 2013 20:30

Oke bedankt.

Iemand tips voor wat ik nu best kan doen om zoveel mogelijk kans te hebben om te slagen op het examen, naast het volgen van de actualiteit? Bepaalde kranten, zoals de Juristenkrant, lezen? ...?

Rica

#8 , 02 nov 2013 15:21

Vakliteratuur lezen kan zéker geen kwaad, hé! Maar je zit 'nog maar' in je 3e jaar rechten, dus nog 2 masterjaren rechten en een masterjaar notariaat te gaan... Je kan het studieprogramma van het masterjaar notariaat misschien al eens bekijken dan wordt het misschien al wat duidelijker waar de accenten liggen binnen het notariaat en kan je misschien gerichter vakken, vakliteratuur en rechtspraak volgen. De masterjaren rechten zullen je juridische kennis verder uitdiepen en daar moet je eerst nog door ... Ik zou me daar nu eerst op concentreren ...

RestUnknown
Topic Starter

#9 , 10 nov 2013 19:33

Wat zijn handige manieren om rechtspraak op te volgen? De Juristenkrant lijkt me te oppervlakkig. Is het Rechtskundig Weekblad het abonnement waard? 79 euro als student lijkt niet zoveel, maar als student let ik ook op elke euro...

Kali

#10 , 11 nov 2013 09:23

Heeft de universiteit geen toegang tot het rechtskundig weekblad en Jura?

Rica

#11 , 11 nov 2013 16:03

Aan elke univ studeer je?
UA en KUL hebben hopen interessante tijdschriften die je gratis kan raadplegen. Als je daar elke week wat tijd voor neemt om interessante artikels te lezen ben je m.i. goed bezig. En Jura kan je in bib ook gratis raadplegen...
En je kan pas ten vroegste binnen 7 jaar voor het eerst deelnemen aan het examen voor kandidaat-notaris. Tegen die tijd zal het je ook veel duidelijker zijn hoe je je kan voorbereiden voor het examen...

Terug naar “Archief”