auto herstelling verantwoordelijk voor afkeuring

Noel Goessens
Topic Starter
Berichten: 1

auto herstelling verantwoordelijk voor afkeuring

#1 , 15 okt 2013 21:24

Onze wagen is niet door de keuring vanwege te hoge uitstoot.
De wagen was een 6-tal weken voordien naar de garage aangezien de pakkingsring "joint Class" moest vervangen worden.
Kostprijs: 1200 Euro voor een wagen van 10 jaar. We twijfelden destijds, aangezien de wagen slechts een 4000 euro waard was, maar voor 1200 Euro hebben we geen nieuwe, dus lieten we hem herstellen. Dit bij een officiële dealer.
Nu tijdens de keuring blijkt de motor ineens teveel uitstoot te hebben. In de garage krijgen ze dit niet makkelijk hersteld.
Blijkbaar moeten de cilinder veren vervangen worden. Kostprijs: 1000 Euro.

We zijn nu gaan navragen bij andere herstellers, en zij zijn van mening dat de originele herstelling wellicht niet goed zijn uitgevoerd.
Zelf heb ik ook sterke twijfel over de kwaliteit van de Garage.
We staan nu een beetje met de rug tegen de muur. We hebben immers al 1200 Euro betaald voor een auto die we niet door de keuring krijgen zonder bijkomende herstelling van 1000 Euro.

Wat zijn mijn mogelijkheden?
Kan ik één en ander via een expert laten onderzoeken?
Kan ik iets verhalen op mijn garagist?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3190

#2 , 16 okt 2013 14:24

Ik heb de indruk dat er onderdruk op de cilinders zit. Dat is gewoonlijk te wijten aan slijtage (de cilinders zijn dan niet rond meer en de cilinderveren passen niet goed meer). Waarschijnlijk een revisiemotor nodig. Ik kan me niet voorstellen hoe dit veroorzaakt zou kunnen zijn door het vervangen van de cilinderkoppakking.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2013 15:01

Dit is hier nu geen auto forum, maar ik denk dat je toch zware beschuldigingen uit naar de garage die de koppakking vervangen heeft, dit heeft totaal niks te zien met je uitstoot, en dat men in de autokeuring soms zware eisen stelt aan de uitstoot is ook waar, de reden kan van alles zijn.

Mocht je even naar een test centrum gaan met je wagen dan had je zekerheid en zou je misschien veel kosten kunnen besparen, daar doen ze van alle testen zoals een lek-test dan weet men als men je zuigerveren moet vervangen of misschien is het je katalysator wie gaat het zeggen?

Het is soms niet voldoende om de wagen eens aan de computer te hangen en te zien welke foutcodes men geeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5819

#4 , 16 okt 2013 21:09

Via een door de vrederechter aangestelde expert bewijzen dat de uitgevoerde vervanging van de cylinderkoppakking (incluis vlakken van de cylinderkop) de oorzaak is van te hoge roetuitstoot ('k Veronderstel dat het een diesel is) is een op voorhand verloren zaak die u veel procedeergeld gaat kosten. Niet aan beginnen dus en verlies nemen ;-(

'k Veronderstel dat het een dieselwagen is (roetuitstoot) en géén benzinemotor (CO2-meting). Een diesel van 10-11 jaar oud is reeds een euro3 motor die uitgerust is met peperdure pompverstuivers of met een al even peperduur common-rail injectiesysteem. Als de basics in orde zijn (nieuwe luchtfilter, nieuwe mazoutfilter, niet getuned) ga dan eventueel nog eens naar een dieselspecialist voor een 2e opinie (bv een Bosch filiaal - de meeste injectiesystemen komen van Bosch)

Als de wagen rond de 300.000km heeft is het tijd om een andere te kopen.

Versleten zuigerveren creeren overdruk in het carter (géén onderdruk) omdat gecomprimeerde lucht weglekt in het oliekarter. Overdruk/borrelen in het koelsysteem bij net gestarte koude motor wijst erop dat de cilinderkoppakking nog niet deugt (lek tussen cylinder en waterkoelingskanalen). Water in de olie (wat niet veel voorkomt) wijst meestal op een breuk in het motorblok. Onderdruk in het carter wijst op een foefelgarage die een structureel motorprobleem probeert te camoufleren door het carter aan te sluiten op de vacuumpomp van de rembekrachtiging.

Terug naar “Archief”