Bvba , 2 zaakvoerders, 1 wil stoppen

Tarik01
Topic Starter

Bvba , 2 zaakvoerders, 1 wil stoppen

#1 , 16 okt 2013 19:13

Hallo !

Ik sta voor de volgende situatie.

Samen met een vriend heb ik 3 jaar geleden een bvba opgericht.
Die persoon is in het bezit van bedrijfsbeheer, waarmee we de bvba ook hebben opgericht.

Na 3 jaar wil deze persoon ermee ophouden en terug gaan werken in de privesector.
De aandelen zijn 50 - 50 en we zijn beiden zaakvoerder.

Ikzelf wens niet te stoppen en de bvba gewoon verder uit te baten.

Wat gebeurd er met de aandelen ?
Wat gebeurd er met het bedrijfsbeheer ?

Kan ik op 1 of andere manier nog steeds beroep doen op het bedrijfsbeheer van mijn collega/vriend zelfs al is hij niet meer actief in de bvba ?
MOETEN de aandelen overgekocht worden ?
Moet mijn vriend/Collega uitgekocht worden ?

Alvast bedankt voor de vele reacties ;)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2013 19:22

Wat het bedrijfsbeheer betreft kan u de zaakvoerder het op u naam krijgen wanneer je drie jaar zaakvoerder is geweest gedurende 3 jaar dus dit zal voor u van nut zijn !

Het simpelste is dat u de aandelen aankoopt of dat u alleen zaakvoerder word, en u partner stillevennoot word en zijn ontslag geeft als zaakvoerder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2013 22:21

Statutair zaakvoerder? Kan vrijwillig ontslag nemen.
Maar dan zullen ook de statuten moeten gewijzigd worden.

"""
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6721,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
Formaliteiten - publicatie

Het aantal zaakvoerders is vaak beperkt tot één of twee personen. Vaak zijn ze benoemd in de oprichtingsakte. Wanneer er een verandering optreedt t.a.v. een statutaire zaakvoerder, dringt een statutenwijziging zich op.

Alle wijzigingen, benoemingen en ontslagen moeten - net als voor de NV - gemeld worden aan het handelsregister en gepubliceerd worden in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad via het Formulier IV.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”